Hva får ca 30 personer til å møte opp på Gardermoen en tidlig lørdag morgen? Jo, TEATERKONFERANSEN 2021. Og ikke minst mulighet for å møte gamle og nye teaterfolk. Dette er en konferanse med masse spennende innhold arrangert av Norske Historiske spel, Buskerud Teater og Viken Teaterråd. Temaet i år var bærekraft i teater.
Alle snakker om at alt skal være så bærekraftig, men hva betyr det egentlig? Hvordan skal man få det inn i teaterverden? Og hva kan vi gjøre? Og ble man noe klokere? Lørdagen begynte med foredrag om FNs bærekraftmål og grønt veikart. Fine ord, og litt vanskelig for to glade amatører fra bygdenorge å få med seg hva det betyr. Men det vi beit oss merke i var at det er viktig å inkludere miljøspørsmål også i vår teaterverden, selv om vi ikke er store på teaterkartet.
Dagen fortsatte med Shanti Brahmachari som i 2008 grunnla Text-lab. Det var veldig spennende å høre om deres inkluderingsarbeid og hvordan de lar barn, ungdom og voksne selv finne ulike måter å uttrykke seg på. Vi anbefaler sterkt å gå inn på hjemmesiden deres.
Deretter gikk turen tilbake til FNs bærekraftmål igjen – og nå forsto vi bedre hvordan, hva som menes og hva kan gjøres. Tusen takk til Tone Rundsjø som fikk det ned på bakkenivå. Vi diskuterte med andre etterpå og fant ut at det er veldig mye vi allerede gjør som kan kalles bærekraftig. Vi har bare ikke tenkt over det på den måten, for eksempel låner vi kostymer av andre lag, vi låner/leier ut mygger, kjører felles bil til øvinger o.l.
Etter en god lunsj var det på an igjen med kruttønna Nina Naklingen. Workshop/debatt og ikke minst gule lapper. Her skulle det jobbes frem gode løsninger. Vi begynte med hva som egentlig er problemet, og for de fleste er det økonomi, og atter økonomi, som gjelder. Mye av tida vår i teaterfeltet brukes på administrativ arbeid som å søke om penger, skrive rapporter m.m. Lokaler og utstyr er selvfølgelig også ei utfordring, mange av våre lag har problemer med å ha et sted å være og ha utstyret som trengs. Noen få er så heldige å ha egne lokaler, mens andre betaler dyrt. Selv er vi så heldige at vi bor i en kommune hvor vi har helt greie gratis øvingslokaler. Betinger selvfølgelig at man søker VO-midler (jf. Voksenopplæringsloven)
Etter en kort pause fikk vi høre om scenemesterens rolle og inspisentens rolle. Dette var to profesjonelle fra henholdsvis Lillestrøm kultursenter og Det Norske Teateret. Det var spennende å høre fra den profesjonelle verden, selv om dette var om store oppsetninger – var det flere nyttige tips vi tok med oss.
Før en god middag ble det underholdning fra Nesrevyen. Det var deilig å la latteren få slippe løs etter all informasjonen i løpet av dagen. Her lærte vi at det er viktig med smittevernhensyn også når man skal begå ran!!
Søndagen startet med informasjon om spelhåndboka, som er en produksjonshåndbok for hele teaterfeltet – og ikke bare spel. Boka er digital og kan brukes gratis. Dette verktøyet kan virkelig anbefales. Vi fikk også høre hvordan spelet «Elden» på Røros løste det å spille under pandemien. Og ikke minst – det å tenke nytt når det gjelder å søke midler.
Nest tema handlet om penger. Et tema som interesserer alle innen teater. Er det penger, hvor kan vi søke? Vi fikk masse gode tips, og flere fikk nok en aha- opplevelse når man ble opplyst om at frivillig innsats også skal tas med som en utgift/inntekt i budsjettet. Viktig å få synliggjort hva denne innsatsen er verd når man søker penger. En som har klart dette er Juliane H. Sukkestad. Hun er en mester i å finne ut hvor man kan søke, og sette opp gode søknader. Masse gode tips å ta med seg.
Dessverre gikk vi glipp av temaene etter lunsj fordi vi måtte ta toget for å rekke øving til spelet om «Den Brunkledde». Men ble vi klokere? Det syns iallfall vi! Tusen takk for en givende og innholdsrik helg. Her er det mye kunnskap og tips som skal formidles videre.
Hilsen de to glade amatører,
Bente og Else fra Vestfold, Telemark Teaterråd