Hvem inspirerte til å lage TEATERNYTT i 2019?
Viken Teaterråd mente i 2019 amatørteaterfeltet i Viken trengte en eget digitale tidsskrift. Det var etter inspirasjon fra «Ånd i Hanske», norges elste teaterfaglige magasin for figurteater. Ingen nasjonale organisasjoner inne teater tar på seg oppgaven å skrive generelt om selve amatørteaterfeltet, og derfor måtte Viken Teaterråd gjøre det for vårt eget felt i Viken. Teatergruppene trengte få kjennskap til hverandre, og tankene bak arbeidet til Viken Teaterråd. Arbeideformen til «Ånd i hanske» ble kopiert.
Hvilket behov for oppdatering dekker TEATERNYTT?
Med TEATERNYTT ville Viken Teaterråd sette lokalt teater inn i et samfunnsperspektiv med å se linjer, trender og vise mangfoldet. Vi ville presentere teatergruppene litt dypere faglig, og teatergruppene kunne få vite hvorfor andre drev med det de drev med. Et stort problemet med politisk arbeid i Viken Teaterråd var at både samfunnet, feltet, byråkrater og politikere hadde et alt for gammelt bilde i hodet sitt av amatørteater. De visste lite om hva teatergruppene driver med eller hvordan de i dag blir driftet. Det meste av amatørteaterfeltet hadde mistet all mediadektning de siste 20 årene. Hvordan det skriver om amatørteater har stor betydning for verdien av feltet, og hvordan vi og andre oppfatter amatørteater. Dette ville TEATERNYTT gjøre noe med.
Hvor kom de økonomiske midlene fra til TEATERNYTT?
TEATERNYTT ville først og fremst være for det lokale amatørteaterfeltet i Viken. Vi startet opp i 2019 med å lage nettsiden og noen få artikler. Å lage et digitalt magasin var noe helt ukjent og nytt for oss. Økonomien kom fra momskompasasjonsmidler, og det har midlene gjort siden. Det TEATERNYTT erfarte gjennom 2020, 2021 til 2022 er at artiklene våre leses av mange fra hele Norge. Vår regionale blekke fungerer nasjonalt for feltet, men dekker i prinippet bare Viken.
Hvordan tar amatørteaterfeltet imot TEATETNYTT ?
TEATERNYTT ble etablert etter et sterk ønske, og har bare tatt en dag og gangen. Først med to stykker som skrev, og deretter har vi begynt å kjøpe inn skrivetjenester. Vi velger et nytt tema for 4 utgaver i året, og har faste spalter. Vi vet ikke hva neste tema er før forrige er ferdig. TEATERNYTT må se ann hva som skjer for å være aktuelle vær 3dje måned. Det virkes som ingen tenker på at vi ikke er ordenlig etablert med faste stillinger og bevilninger. For feltet bare finnes vi. TEATERNYTT kan ikke driftes på momsmidler for i evighet, og vi søker selvfølgelig driftsmidler.
Hvorfor har vi fortsatt med TEATERNYTT?
TEATERNYTT er overrasket over hvor mange som er inne på artiklene våre. En artikkel kan ratt ha 200 lesere den dagen den blir lagt ut, og det inspirer oss til videre arbeid. Foreløpig metter vi et marked ingen andre gjør, og folk leser og deler det vi skriver. Det gjør hele forskjellen. I tillegg mener TEATERNYTT sin redaksjonen at det vi tar opp er viktig å belyse, og responsen har vært over all forventing. Redaksjonen har liten erfaring med å lage et digitalt teatermagasin, og har en lett blanding av jounalisterfaring og høy teaterfaglig tyngde. Vi lærer mens vi går. Våre nye fagskribenter får også prøvd seg, og mange for første gang. TEATERNYTT gjøre arbeidet ut fra kjærlighet og kjennskap til vårt eget felt, mens vi har mange diskusjoner om hvordan vi skal presentere aktuelle problematikker.