Hvem inspirerte til å lage TEATERNYTT i 2019?
Akershus Amatørteaterråd mente i 2019 at amatørteaterfeltet i nye Viken trengte en eget digitale tidsskrift og overgangen til Viken Teaterråd fra og med januar 2020. TEATERNYTT er inspirert av «Ånd i Hanske», norges elste teaterfaglige magasin for figurteater. Ingen nasjonale organisasjoner inne teater tar på seg oppgaven å skrive generelt om selve amatørteaterfeltet, og derfor måtte Viken Teaterråd gjøre det for vårt eget felt i Viken. Teatergruppene trengte få kjennskap til hverandre i nye Viken, og tankene bak arbeidet til interesseorganisasjonen Viken Teaterråd. Arbeidsformen til «Ånd i hanske» ble kopiert. TEATERNYTT ga i en pandemi Viken Teaterråd en mulighet for å treffe feltet uten å reise til dem eller samle dem. Fra og med mars 2024 eies TEATERNYTT av Akershus Teaterråd.
Hvilket behov for oppdatering dekker TEATERNYTT?
TEATERNYTT ville sette lokalt teater inn i et samfunnsperspektiv med å se linjer, trender og vise mangfoldet. Vi ville presentere teatergruppene litt dypere faglig. Teatergruppene burde vite hvorfor andre drev med det de drev med. Problemet med politisk arbeid innen en interesseorganisasjon for teater var at både samfunnet, feltet, byråkrater og politikere har et gammelt bilde i hodet sitt av amatørteater. De vet lite om hva teatergruppene driver med eller hvordan de i dag blir driftet. Det meste av amatørteaterfeltet hadde mistet all mediadektning de siste 20 årene. Hvordan det skriver om amatørteater har stor betydning for verdien av feltet, og hvordan vi og andre oppfatter amatørteater. Dette ville TEATERNYTT gjøre noe med.
Hvor kom de økonomiske midlene fra til TEATERNYTT?
TEATERNYTT ville først og fremst være for det lokale amatørteaterfeltet i Viken. Vi startet opp i 2019 med å lage nettsiden og noen få artikler. Å lage et digitalt magasin var noe helt ukjent og nytt for oss. Økonomien kom fra momskompasasjonsmidler, og det har midlene gjort siden. Det TEATERNYTT erfarte gjennom 2020 – 2024 er at artiklene våre leses av mange fra hele Norge. Vår regionale blekke fungerer nasjonalt for feltet, men dekker i prinippet Viken og fra 2024 Akershus.
Etterhvert økte vi fokus på å skrive nyanserte og utdypede faglige teaterkritikker av amatørteater. Det har vært utfordrende siden feltet ikke er fant med å få omtale utover å skrive selv eller få enkle omtaler med fremhevede bilder i lokalavisen. Omtalene våre kommer gjerne lenge etter premierene. Artiklene skal reflektere kunstneriske valg og kritikerens subjektive faglige opplevelse av forestillingen. De profesjonelle får sterkere faglig kritikk, mens amatørutøvere sees i en mer teaterpedagogisk vinkling og i en helhet.
Hvordan tar amatørteaterfeltet imot TEATETNYTT ?
TEATERNYTT ble etablert etter et sterk ønske, og har bare tatt en dag av gangen. Først med to stykker som skrev, og deretter har vi begynt å kjøpe inn skrivetjenester. Siden 2020 legger vi ut 1-2 artikler i uken. Vi velger et nytt tema for 4 perioder i året, og har faste spalter. TEATERNYTT må se ann hva som skjer for å være aktuelle vær 3dje måned. Det virkes som ingen tenker på at TEATERNYTT ikke er ordenlig etablert med faste stillinger og bevilninger. For feltet bare finnes vi! TEATERNYTT kan ikke driftes på momsmidler i evighet, og vi har søkt drifts- og prosjektmidler siden 2019 flere steder uten hell.
Hvorfor har vi fortsatt med TEATERNYTT?
TEATERNYTT er overrasket over hvor mange som er inne på artiklene våre. En artikkel kan ratt ha 200 lesere den dagen den blir lagt ut, og det inspirer oss til videre arbeid. Det høres ikke mye ut, men artiklene er for spesielt interesserte innen amatørteater. Foreløpig metter vi et marked ingen andre gjør, og folk leser og deler det vi skriver. Det gjør hele forskjellen. I tillegg mener TEATERNYTT sin redaksjonen at det vi tar opp er viktig å belyse, og responsen har vært over all forventing. Redaksjonen har liten erfaring med å lage et digitalt teatermagasin, og har en lett blanding av jounalisterfaring og høy teaterfaglig tyngde. Vi lærer mens vi går. Våre nye fagskribenter får også prøvd seg, og mange for første gang. TEATERNYTT gjøre arbeidet ut fra kjærlighet og kjennskap til vårt eget felt, mens vi har mange diskusjoner om hvordan vi skal presentere aktuelle problematikker.