På Lillehammer ligger en av Norges største og viktigste organisasjoner for amatørteaterfeltet på nasjonalt nivå. Teaternytt tar turen til OL-byen for å møte henne en kald vinterdag. Norsk Amatørteaterforbund har et stort forvaltningsansvar, og feltet er naturlig nok spent på at det før jul blei ansatt en ny generalsekretær i organisasjonen. Et helt nytt ansikt har dukka opp i våre kretser, og det store spørsmålet vi alle sitter med er; Hvem er hun, egentlig? Inne på en koselig restaurant midt i Lillehammer sentrum møter jeg Hanne-Kjersti Skjelvenes Iversen. Hun er ung, ambisiøs, uredd og ikke minst; hun er nordlending!
Nå er kanskje ikke nordledningskortet det som er avgjørende når en skal være generalsekretær, men en allsidig bakgrunn kan være en fordel i nyskapende arbeid. Det å skape et rom for idéutvikling, tenke nytt og annerledes, forutsetter gjerne at en har en sammensatt bakgrunn. Da hun var barn og ungdom dreiv hun aktivt med folkedans og var med i 4H, korps og teater. Utdanningsmessig har hun en Bachelor of Arts i fotografiske medier fra Norges Kreative Fagskole og Griffith College i Irland. I tillegg kan hun skilte med kortere studier i film og fjernsynsvitenskap, kulturprosjektledelse og digital markedsføring, og har i mange år jobba som sjølstendig næringsdrivende med oppdrag innafor både næring og kultur. Dette er nyttig kunnskap, og ikke minst nytt arbeidserfaring, når hun nå skal fylle rolla som generalsekretær. Hun forteller engasjert:
– Jeg har for eksempel lyst til å tenke litt nytt om Teaterdagene på Lillehammer. Arrangementet trenger kanskje litt endring i forhold i tilnærming og ikke minst et tydeligere fokus på å være mer attraktive for distriktet vi er en del av. Deltagere på disse dagene er jo med på ulike kurs, og det har vært tradisjon å ha interne visninger, men jeg tenker jo også at det er fint å invitere hele Lillehammer og omegn til å komme og se. Da får flere eierskap til det som foregår disse dagene, og dessuten er det jo alltid gøy å ha et større publikum! Og kanskje vi også kunne fått til et spennende opptog i sentrum, det hadde vi tidligere, kanskje vi kunne ta det tilbake? Da blir vi jo også synlige i bybildet!
Entusiasmen bobler over hos Norges Amatørteaterforbunds nye generalsekretær. Som ungjente var hun med i teaterlaget hjemme i Sandnessjøen. Hun blir etterhvert en av drivkreftene i ungdomsteatermiljøet og husker det som ei god tid. Kanskje det var den spede starten på de valga hun tok seinere livet? Hun forteller det var en flott mulighet å kunne få være med å skape et ungdomsmiljø, der en deltok i kreative prosesser. Og allerede den gangen tok hun noen valg som var litt annerledes.
-Jeg likte aller best å spille slemme, eller onde, karakterer i disse forestillingene!, humrer hun.
Teateret fulgte henne videre på ferden til USA som utvekslingsstudent, der hun var med i ei teateroppsetning og fikk smaken på å se muligheter for å utdanne seg i kreative fag – da med hovedvekt på digital kompetanse. Allsidigheten følger henne med videre inn i arbeidslivet, og det er ikke overraskende at hun allerede snust på det som traff oss alle etter pandemien; kunstig intelligens. Hun er opptatt av digital kompetanse og hvordan best mulig utnytte mulighetene det gir – som for eksempel hvordan nyttiggjøre seg sosiale medier i teaterfeltet. Det handler om alt fra hvordan hjemmesider ser ut visuelt, til gode navigeringsmuligheter, til publiseringshyppighet i sosiale medier og hvilke muligheter som ligger i de ulike plattformene. Hun forklarer:
-Her trur jeg det ligger et litt urørt potensial i amatørteaterfeltet, og kanskje kan jeg bidra med min kompetanse? For hyppige publisering kan slå motsatt vei og folk opplever det som masete. I tillegg har det dukka opp nye funksjoner i som stories og reels, hvordan kan en bruke disse på en god måte?
Kunstig intelligens har også blitt en del av den digitale hverdagen, og daglig leder i Viken Teaterråd, testa ut verktøyet i forhold til bearbeidelse av manus og ikke minst hvordan bruke det i tekstproduksjon med spesifikke temaer. Den foreløpige konklusjonen er at verktøyet så langt egner seg best til å hente ut ideer, eller se andre mulighetsrom for ei tekst, eller en illustrasjon. Hanne-Kjersti deler denne oppfatninga, men mener at vi absolutt bør bruke det som en ressurs i arbeidet som utføres.
-Kunstig intelligens mangler en menneskelig «touch», men et fint verktøy å bruke til idémyldring. Det som er viktig er at en ikke bruker det ukritisk, og oppgir at har brukt det. Det tilhører først og fremst prosessen, men jeg har produsert en enkel illustrasjon med KI, som jeg også kunne produsert på andre måter. Det som er viktig er at man kjenner verktøyet og ser på hva man kan få ut i andre enden! Det er jo ikke slik at KI automatisk gjør prosessen enklere, eller resultatet bedre.
Det har vært bratte læringskurver etter at Hanne-Kjersti starta i den nye jobben, og som rykende fersk generalsekretær har hun brukt tida på å sette seg inn i organisasjonen, lese seg opp på regler og forskrifter og ikke minst; bli kjent med resten av amatørteaterfeltet. Det er mye å sette seg inn i! Da er det godt å ha erfarne folk å lene seg på og som en kan ringe, hvis det skulle være noe. Hun er takknemlig for det, hun skryter av kontorleder og styret i Norsk Amatørteaterforbund – som har vært veldig behjelpelige og stiller opp om det skulle være noe. Det er også mye arbeid som også ligger foran, dermed har hun ikke noe problem med å fylle dagene som nytilsatt generalsekretær. Men det er spennende arbeid, og det er utviklingsarbeid, der hun håper å kunne være en bidragsyter til å kunne samle feltet mer på nasjonalt nivå. Det aller siste som trengs er at de nasjonale organisasjonene sitter og skuler på hverandre.
-Jeg vet ikke helt hvorfor dette feltet har utfordringer med å samle seg, det burde ikke være slik, men jeg skal iallefall gjøre mitt for at vi skal klare å få til et godt samarbeidsklima! Dette har jeg stor tru på!
Mens snøen daler forsiktig over Lillehammer by en mørk ettermiddag har Teaternytt fått hilse på en viktig person for amatørteaterfeltet i tida framover. Det vil alltid være nok av utfordringer, og det vil alltid være mye potensial, når en skal lede en organisasjon – og kanskje det er nettopp dette som gjør at utviklingsarbeid faktisk drives framover? Uten yin er det heller ingen yang. Teaternytt ønsker den nye generalsekretæren lykke til videre i jobben. Vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med deg!