Amatørteatergrupper i Akershus kan søke opp til 25 000 kroner til hver av sine teaterproduksjoner. De siste årene har dem fått 20 000 kroner til den største produksjonen og 10 000 kroner til andre produksjoner i løpet av samme år. Totalt for ingen mer enn 70 000 kroner. Ordningen har en søknadsfrist hvert halvår, og vi har lenge ønsket å gi teaterproduksjoner opp til 40 000 kr. Komiteen deler jevnt utover, og dette er i tråd med den linjen styret i Viken Teaterråd vil legge forvaltningen på. Teaterrådet utfører denne tildelingen av amatørteatermidler for samfunnsavdelingen i Viken Fylkeskommune.
Hvorfor ble det til at fylkeskommunen bevilget en million kroner til teatergrupper i 2006?
Ved nedleggelsen av Akershus Teaterråd (1983 – 2006) ble midlene til amatørteater ikke liggende i kulturavdelingen i fylkeskommunen. De ville at pengene skulle inn i etableringen av det nye Akershus Teater, men slik ble det ikke. Samfunnsavdelingen fordelte driftstøtte til andre typer frivillige organisasjoner og opprettet i 2006 en støtteordning for amatørteater. De så et behov for dette og samtidig ventet avdelingen i fylkeskommunen på at amatørteatefeltet kanskje ville organisere seg på nytt. Året etter gikk 14 teaterforeninger sammen om å etablere Akershus Amatørteaterråd, og i bresjen sto noen av våre veletablerte teatergrupper, bygdeungdomslag og 4H.
Opplæring i søknadskrivning og en støtte som også gjaldt for voksenteater
Målet med teatermidlene var å lage en enkel og åpen prosjektstøtteordning, og å nå ut til alle innen frivillig og lokalt teater. Det var en ordning for både de uorganiserte og organiserte teatergruppene. Noen aktiviteter hadde ikke teaterproduksjoner, og derfor kunne det også søkes om kursmidler. De første årene økte antall søkere fra 30 til 60 stykker, og det ble brukt tid på opplæring og tilbakemeldinger. Vi forlangte realistiske budsjetter, årsmeldinger og årsregnskap. Dette var nytt for mange teatergrupper.
Vedtektene til våre teatermidler lignet på Frifond Teater sine, og dette var villet for å lette søknadsprosessen. Samtidig var Frifond Teater en viktig grunn for at vår teaterordning i hele tatt ble etablert. Grupper for barn og ungdom fikk mye støtte, mens voksengruppene seilte akterut uten noe støtteordninger.
Fylkeskommune ga forvaltningansvaret for teatermidlene til oss i 2010
På få år, og med en liten stilling, greide vi å bygge opp en solid demokratisk teaterforening med gode tilbud for teatergruppene i Akershus. Ved ansettelse av daglig leder etter tre års drift ville fylkeskommunen overføre forvaltningsansvaret for amatørteatermidler til foreningen. Andre paraplyorganisasjoner for idrett, musikk, barne- unge og kunstforeninger delte ut midler allerede.
Hovedbevillingen har ikke økt siden 2006, mens ordningen har fått fler søkere
Viken Teaterråd har kunnet forandre teatermiddelordningen, og rammene for forvaltningen har fungert, men det vi mangler er økte midler. I dag har vi mellom 70-90 søknader i året, og de fleste fikk 25 000 kroner per forestilling i 2006. Den gangen kostet i gjennomsnitt en teaterproduksjon 70 000 – 150 000 kroner, mens i dag er kostnaden fordoblet – og summen til teaterstøtte har dermed sunket til 10 000 – 20 000 kroner.
Ingen andre ordninger innen samfunnsavdelingen i Akershus har økt nevneverdig siden 2006, og heller ikke teatermidlene. Det er dumt fordi ordningen er godt likt og den har vært liten sikkerhet i forhold til leie og honorar. Vi trenger i dag to millioner kroner til ordningen for at den kan kunne fungere optimalt.
Det er ingen trøst for Viken Teaterråd at denne ordningen er unik i Norge. Andre fylkeskommuner har satset på utdelingen til prestisjetunge teaterfyrtårn, eller større kunstneriske teaterprosjekter. Vår ordning skal derimot støtte den lokale kulturfrivilligheten.
Andre fylkeskommuner støtter sitt teaterfelt på andre måter
Fylkeskommunale kulturmidler i Norge innen teater går mest til regionale teatre med profesjonelle teaterproduksjoner i den Den kulturelle skolesekken, fagsentre innen teater, bygging av kulturhus der alle kan leie seg inn samt til ulike støtteordninger av utvalgte satsninger innen musikal, opera og spel.
Noen regioner har avtaler med freelancere og teaterhus om instruktørordninger, kursing og produsentansvar som fellestiltak i en region, og noen få regionale teaterhus og fagsentre får fylkesmidler. De kurser, eller leier ut lokaler og scener, til amatørteater og nyutdannede – og har egen teateraktivitet for barn og ungdom.
Det fleste fylkeskommuner gir ikke midler til lokal kultur med mindre det er en kunstnerisk satsning, gjerne i samarbeid med lokale krefter, og amatørteater finnes i færre fylkeskommunale budsjett de siste tiårene. Amatørteater blir i hovedsak regnet som et kommunalt ansvar. Problemet med dette er at kommunene har mindre fokus på amatørteatergrupper, fordi de har fått ansvar for å drifter kulturhus, kulturskole og deler av skolesekken.