Hovedtrenden i amatørteaterfeltet i 2020 er en annen enn på 1970- tallet. Det lages teater i denne 50-årsperioden som er langt fra trenden. La oss leke litt med hvor forskjellige svar spørsmålene nedenfor kan gi om de var stilt i 1970 og 2020.
Hvem leder, står på scenen eller lager norsk amatørteater?
1970: Teatergruppen ledes av en barneskolelærer og består av åtte voksne. De spiller klassiske komedier, lokalrevyer eller farse en gang i året.
2020: Teatergruppen ledes av en arbeidsledig musikalartist og er for 20 – 40 barn mellom 10-18 år og spiller to kjente musikaler i året over en lengre periode, over flere helger og uker.
Hvem er publikummet i norsk amatørteater?
1970: Alle voksne naboer og familie må og vil se forestillingen. Den spilles over en av to dager på samfunnshuset.
2020: Mor, foreldre eller bestemor tar med barn, skolekamerater og søsken på teater i det lokale kulturhuset, eller til flerbrukssalen, om det passer seg slik denne gangen.
Hvorfor lages amatørteater?
1970: Teateret er en liten vennegjeng som liker å lage humor sammen og elsker teater, og alle gjør alt fra å montere opp lys til å stå på scenen. Aktørene er kanskje medlem i Norges Ungdomslag, eller noen av dem spiller håndball sammen i det lokale idrettslaget med en scene i forsamlingshuset til IL eller BUL.
2020: Teateret er en fritidsaktivitet for unge som elsker teater. De lærer sang, dans og musikal, og melder seg på semesterkurs på en teaterskole. Drømmen er å stå på scenen i en stor oppsetning i kulturhuset, og etterhvert få nye venner i teatergruppen.
Hvordan fordeles goder og midler i amatørteaterfeltet?
1970: 95% av inntjeningen fra kakesalg og billetter går til oppussing av idrettshallen, eller en ny dør i samfunnssalen, mens 5% ble brukt til produksjonskostnader. Ingen er betalt utover eventuelt komponist og dramatiker, og de betales gjerne av kommunen. Om du trenger en ekstra slant er det lett å bli sponsa lokalt eller gå innom kultursjefen.
2020: Billettsalget og kafèdrift går til å dekke 60% leie av rom, profesjonell hjelp og produksjonskostnader. Resten av utgiftene må foreldre betale i fast aktivitetsavgift, eller at det dekkes gjennom offentlige støtteordninger. Noen ganger er det et lite overskudd etter en produksjon for oppkjøp av utstyr. Sponsorer er mer tilbakeholdne.
Hva sier trender i amatørteaterfeltet om vår tid og vis a vis 1970?
1970: Alle voksen spilte lokalt teater med noen de kjente godt om de hadde lyst til å stå på scenen, uansett talent eller erfaring. Ofte ble du i teatergruppen i mange år, eller er der ennå.
2020: Alle barn kan spiller lokalt teater om du får plass og har lyst, og du er gjerne med over flere år. Ungdom ønsker ofte ikke å spille teater etter at de blir 18 år, om de ikke har et talent eller ønsker seg en teaterkarriere. De fleste blir i sine teatergrupper over lengre tid, eller kommer tilbake og hjelper til.
Begge disse svarene sier ikke noe om hvor profesjonelt teateret er drevet, eller hvor kunstnerisk bra det er. Likheter er at begge er lokalt forankret, og aktørene elsker et de gjør av fri vilje på sin fritid. De blir!
Voksengruppa fra 1970 finnes ennå, men de bruker mer midler på produksjon og mange har blitt drevne amatørteaterskuespillere både i revy, musikal og klassisk teater. Medlemmene i en teatergruppe i 1970 0g 2020 bruker mye fritid på teatergruppen sin. 1970 0g 2020 viser to former for teatre i sin tid og samfunn.
Les også:
Hvordan har amatørteater sett ut i Akershus fra 1980-tallet og fram til i dag? Daglig leder i Viken Teaterråd har vært aktiv i interesseorganisasjonene for amatørteater i 33 år, og har opplevd ulike satsningsmodeller i feltet. Les mer her!