Når Teaternytt tar kontakt med Hans-Petter Thøgersen i plankebyen, er det en optimistisk herremann som møter oss. Ildsjelen og lokalpatrioten har sammen med makkerne Ole-Hermann Gudim Lundberg og Svein Gundersen i ei årrekke bygd opp en omfangsrik organisasjon med tentakler ut i barne -og ungdomsteater, historisk teater og musikkteater. – Vi er som en blekksprut, forklarer han blidt. Ute på Hvaler settes det opp musikalteater i Brottet Amfi i samarbeid med barne -og ungdomsteateret Brottungær og Brottet Kultur, mens inne i byen forgår det et samarbeid med flere barne-og ungdomsteater der paraplyen «Sceneteppe». I tillegg settes det opp produksjoner som sendes rundt eller spilles på aktuelle plasser i lokalområdet. Ikke rart Thøgesen omtaler det som en blekkspurt, som har et knutepunkt i Kulturværste, som består av disse tre karene.
«Blekkspruten» har også en lokalpatriotisk tilhørighet, den røde tråden i mye av arbeidet som gjøres handler om lokalhistorie og bevisstgjøre publikummet opphav og røtter. I tillegg er de også et ideal at en ikke skal skille mellom Jørgen Hattemaker og Kong Salomo, uansett hvilket teatersjikte en kommer i fra omtaler en alle deltagere som ensemble, som deler garderober og som deler en gjensidighet, glede og engasjement. Skillene hviskes ut og en er sammen om et prosjekt, noe som er berikende for alle parter – også frivillighet og publikum.
Fredrikstad slapp heller ikke unna pandemien, og Teaternytt lurer derfor på hvordan østfoldingene håndterte det som skjedde, og til tross for noen humper underveis, kan Thøgesen fortelle at det har vært aktivitet hele veien, riktignok med justeringer. Og det har aldri vært aktuelt å tenke i de baner at en skal stoppe opp aktiviteten helt, arbeidet er for verdifullt og viktig for alle involverte. Derfor har de holdt koken oppe innafor tillatte rammer. Nå er de i gang igjen for fullt og håper at dette året blir så normalt som mulig. -Vi har fått tilslag på et eget manus med egen musikk til «Ronja Røverdatter», noe som vi gleder oss veldig til å vise for publikum, etterhvert!, forteller entusiasten fra plankebyen.
Det er mye, god optimisme i teaterfeltet om dagen og teaterlagene uttrykker glede over å få holde på med aktiviteten sin igjen, uansett hvilken tilnærming en har valgt i forhold til restriksjoner som har kommet underveis. Dette betyr ikke annet enn at arbeidet som foregår på grasrota betyr noe i livene til folk og viser viktigheten av den. Teaternytt ønsker «blekkspruten» i Fredrikstad lykke til videre på teaterferden inn i nye farvann.