Organisasjoner fra hele amatørteaterfeltet var samlet i et digitalt møte 16.februar i Kulturdepartementet. Vi skulle gi innspill til politisk ledelse om behov på amatørteaterfeltet og arbeidet med et nytt Kulturfond og Kulturløftet.
Forhistorien er at Viken Teaterråd har sammen med Buskerud Teater og Norske Historiske Spel sendt inn et brev til Kulturdepartementet høsten 2021, og var i et møte 20.januar 2022. I brevet tok vi opp et ønske om et for- prosjekt for forskning/kartlegging av dette teaterfeltet. Dette for å skape en forvaltning som stimulerer til samling av hele feltet, og gjerne i samhandling med oss.
Her er hovedtrekkene av innlegg til statssekretæren på møte 16.februar:
Støtteordninger og forvaltning
Amatørteater må bli kartlagt – bli tellet, bli sett og regnet med. Hvis vi skal serve og forvalte ordninger for feltet må vite noe OM de vi server og forvalter for. Vi tror 2/3 av amatørteatergrupper i Norge ikke organisert, og det er unaturlig mange i forhold til andre felt.
Etter kartleggingen må amatørteaterfeltet samles. Det er IKKE det samme som å samle de nasjonale organisasjonene. Alle teatergrupper bør få tilgang på fellesgoder, tiltak og kunne fremme egne ønsker. Forvaltere og servere må være trygge på at de treffer feltet på en god måte gjennom kjennskap til feltet. En teatergruppe er i dag gjerne med i 3-4 nasjonale organisasjoner – og de søker på 3-10 ordninger til hver produksjon. Denne offentlig støtte utgjør som regel 1/3 av sine driftsinntektene til teatergruppen.
Fellesordningene fungerer gjennom organisering, og bør ikke bare være åpne tilbud. I tillegg må det finnes spesifiserte åpne prosjektmiddelordninger i Kulturrådet. Hvis vi ikke kjenner feltet vet vi ikke om Frifond, DRAMAS, Momsrefusjon, VO-midler treffer bredt og alle teatergrupper. Fellesordningen Frifond Teater vet antallet som søker, men ikke hva antallet utgjør. Kanskje de treffer bare 1/20 i et fylke.
Søknader må være enkle, målbare og ha rettferdig forvaltning av drifts- og prosjektmidler. Vi ønsker samkjørte søknadsportaler, og en gjennomgang av innhold og språk både i søknadsportaler og retningslinjer. En teatergruppen som i sted søkte på 10 ordninger må sette seg inn i mellom 3 – 7 sider retningslinjer for alle søknadene, og 3-7 sider i rapporteringsinformasjon per søknad. En årsmelding bør kunne hentes opp av forvalter.
Videre arbeid med (regionale) Kulturfond og Kulturløftet
Disse to henger sammen, der Kulturfond kan forvaltes nasjonalt gjennom et direktorat eller dagens Kulturråd, mens deler av Kulturløftet kan virkeliggjøres regionalt gjennom fylkeskommunene. De har strategiplaner for frivillighet og kultur. Disse planene er tilpasset regionens behov og aktører.
Fordeling mellom det profesjonelle og det frivillige bør oppfattes rettferdig. I teaterfeltets utvikling drar de profesjonelle med frivillige, eller frivilligheter gir de profesjonelle gode og fagutviklende arbeidsplasser. Et eksempel er spelet «Fru Guri av Edøy», hvor det er en 40% stilling som prosjektleder, 14 betalte utøvere og medhjelpere, 70 på scenen og en stab 40.
Vi ønsker oss mer konkrete forslag til satsningen i Kulturløftet, der en tenker helhet, utenfor bokser, mindre prosjektbasert kultur og mer langsiktig tenkning med investeringer i kulturfeltet. Målet må være å skape kunst og kultur gjennom gode, selvstendige arbeidsplasser på flere samfunnsnivå/kunstnivå. Det vil kreve et stødig og selvstendig organisasjonsliv.
Leder Herman Bernhoft i Buskerud Teater stilte noen sentrale spørsmål til Kulturdepartementet
- Hvordan stiller den politiske ledelsen seg til formuleringen «Økt satsning på frivilligheten», hentet fra Kulturløftet – hva ønsker KUD for amatørteaterfeltet, og hvilke konkrete tiltak er planlagt iverksatt for å nå dette målet?
- Hurdalsplattformen nevner frivillig kultur med ett tiltak, og det er momskompensasjon. Samtidig viser Kulturgjennomgangen fra 2014 at momskompensasjonen ikke har truffet ytringskulturen i særlig grad. Hvordan vil KUD arbeide for å sikre at amatørteaterfeltet styrkes i årene fremover?
- Både Hurdalsplattformen og Kulturløftet skiller mellom det profesjonelle scenekunstfeltet og den frivillige kulturen. Vi vet i dag at dette skillet er kunstig, og at mange som er på dette møtet i stor grad representerer profesjonelle scenekunstaktører, som jobber med både amatører og profesjonelle. I Hurdalsplattformen nevnes ikke organisasjoner som våre hverken i avsnitt om frivillighet eller kultur. Hvordan vil KUD sikre amatørteaterfeltet og organisasjonene, gjennom den politiske plattformen som ligger til grunn for dagens regjering?