Ingen paraplyorganisasjoner i Akershus jublet over beskjeden i 2018 om å bli storfylket Viken. Men vi brettet likevel opp ermene og var med, men med et lite forbehold av tvil. Overraskende nok har Viken Teaterråd hatt en positiv erfaring med Viken, men den gamle fylkesinndeling gjeninnføres fra og med 2024.
Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner, i Erna Solberg sin regjenringen, syntes sammenslåing av fylkeskommuner var effektiv, nødvendig og rasjonell. Han glemte derimot i farta alle menneskene han skulle ha med på dette. Til ettertanke kan vi ha lært at en enhver byråkratisk forandring bør være forankret i et demokratiske vedtak på det forvaltningsnivået det gjelder.
Du må ha med deg folk på endring for ikke å skape mistillitt, frykt og sinne. Alle kan være enig i at de fleste fylkeskommuner hadde trått seg til og det var behov for fornyelse og hjelp, men ikke av en overkjørende minister. Fylkeskommunene har ansvar for viktigste samfunnsoppgavene, som blandt annet helsetjeneste, videregående utdannelse og veier. Dette er ikke alle borgere klar over, og den offentlige debatten ble preget av å være geografisk og ikke oppgaveorientert.
Uenigheten om Viken handlet om fire ting:
- Ser du generelt på sentralisering som en løsning, eller tror du heller på desentralisering?
- Mener du sammenslåing av fylker er en ren stukturell forandring, eller et angrep på identitet?
- Opplever du at ideen Viken er lite fundamentert og overkjørende, eller er reformen et nødvendig overordnet grep for vekst og fornyelse?
- Det ble sentralt hvor du sto politisk, og hva du vil verne om i sammenslåingen.
Utfordringene med Viken er kort fortalt
Erna Solberg skal visstnok ha sagt en gang at går du inn for endring, blir det bråk. Det kan være vondt, sunt og riktig å få til en etterlengtet diskusjon om forvandling. Ideen om monsterfylket Viken måtte veldig raskt forankres i trygghet og tillit, over generasjoner og kulturforskjeller. Det lå strukturelle hindringer i tre forskejllige fylkeskommunen (Buskerud, Østfold, Akershus) gjennom lovverk og avtalesystem i arbeidslivet, innarbeidede rutiner i avdelingskulturer og vante, politiske prosedyrer i formannskapsmodellen.
Ved innføringen av en parlementarismen ble polikerne fjerne for Viken Teaterråd, grunnet et tyngre politisk system. Vi hadde jevnlig kontakt med politikerne i Akershus, og kjente dem. På den annen side har samarbeidet med byråkratiet vært like aktivt i Viken som i gamle Akershus, og i hele prosessen fra 2018 – 2023. Dilemmaet var at alle ville sikre seg sine rammer og jobber, mens Viken skrek etter endring i gamle rammene, og usikkerheten om fremtiden til Viken frøs flere av teaterådet sine planer. I første fase trengte Viken nye strategiplaner, og bærekraft ble utgangpunktet for alle nye dokumenter. Uansett om ikke alle planene ble igangsatt, tok våre byråkrater med seg strategiene tilbake til Akershus. Viken innlemmet også bærekraft i våre mål.
Byråkratene våre var tydelige, presiserende og konstruktive. De informerte og var i jevnlig dialog med oss. Omstillingen opplevdes positiv der vi ble trukket med inn i prosessene, og dette lettet omstillingen i vår egen organisasjon. Utfordringen var derimot en følelse av å være i et evig vakum. Politikere og byråkratiet skulle omorganisere sitt arbeid i Viken, og det lakk ut informasjon om heftig posisjonsering og spisse albuer innad i fylkeskommunen – særlig i etablering- og oppløsningsfasen. Vi som satt utenfor dørene har til det kjedsommelige ventet. I etableringen hadde vår avdeling i fylkeskommunen med de med fleste ansatte, og mange av dem ikke blir med inn i Akershus i 2024.
Det er fremmet flere saker for frivillige paraplyorganisasjoner de siste seks årene. Det har ikke ført til forandringer, men stabilitet. Vi har ingen økte rammer, eller fått større arbeidsoppgaver utover håndtingen av en pandemi. Det kan sees som hell i uhell – pandemien stagnerte arbeidet, og det er bra i etterkant for tilbakestilling til Akershus.
Samarbeidet med amatørteatefeltet ble utvidet
Jeg opplevde tre regionsteatre og en kulturavdeling i fylkeskommunen med piggene ute, som om Viken Teaterråd var en trussel. Teaterrådet forvalter driftsmidler for frivillighet fra samfunnsavdelingen, og det gjelder også potten for Teaterordningen og Teater i instituasjoner, som vi forvalter for fylkeskommunen.
Vi informerte fylkeskommunene om at vi kom til å dele våre tilbud og teatermiddelene for alle amatørteatergrupper i Viken, men fylkeskommunen økte ikke av den grunn våre bevilgninger fordi alle vedtak og budsjettrammer nærmest ble fryst i seks år. I motsetning har samarbeidet gått strålende med Buskerud Teater og teatergrupper i Buskerud og Østfold. Planen var å reise fysisk rundt å samle nye medlemmer, men både pandemi og oppløsning stoppet det.
Viken Teaterråd har samarbeidet tett med andre paraplyorganisasjoner, og vi har blitt hørt på grunn av størrelsen på vårt frivillighetsfelt med idrett, musikk, teater, friluftsliv og barn og unge. Halvparten av paraplyoganisasjonene vurderer å bli i Viken etter oppløsningen. De er sammenslått med søsterorganisasjoner i Buskerud og/eller Østfold, mens de to fylkene mangler helt enkelt demokratiske parpaplyer for amatørteaterfeltet.
Viken går ikke over, men går inn i noe nytt
Først skal medlemmene våre velge om vi blir Akershus Teaterråd/amatørteaterråd, eller forsette å være Viken Teaterråd, og dette er en egen sak på årsmøte i mars 2024. Styret skal denne høsten ha et strategimøte og få ut en spørreundersøkelse om saken til våre medlemmer.
Jeg regner med at vi vil følge den etablerte bærekraftsstrategien til nye Akershus fylkeskommune. I juni 2023 forsikret fylkeskommunen oss om at vi beholder rammene våre inn i Akershus, og fylkeskommunen vil fornye partnerskapsavtalen om dekning av drift og kontor, forvalting av amatørteatermidlene samt støtten til underholding i sosiale institusjoner.
Akershus og amatørteaterfeltet er i forandring, og det har skjedd en del på de siste fem årene. Viken Teaterråd skal igjen kartlegge feltet i vår region og sammen med amatørteaterfeltet lage en plan. Vi driver aktiv lobbyvirksomhet nasjonalt om bedre rammer for lokalt amatørteater.
Viken har kostet
Våre rammebetingelsen til Viken Teaterråd fra fylkeskommuen har ikke økt på ti år. Vi har likevel tatt på oss nye oppgaver for fylkeskommunen, omorganisert oss til Viken, vært gjennom et frivillighetsår og etablert nye tiltak. Denne stagnasjonen gjelder derimot for alle paraplyorganisjasjonene. Det skal også sies at i samarbeidsprosjekt om fylkeskommunale satsninger, for eksempel innen konferanser eller pandemitiltak, har pengene sittet noe mer løst.
Akershus fylkeskommune sin økonomi vil bli god fra 2024. Fyleskommunen sparte store summer under pandemien på grunn av mindre reiseutgifter. I tillegg er Akershus fylkeskommune strømeiere og tjener godt på det. Det står dessverre ikke like godt til med økonomien i de to andre fylkeskommuene.
Etablering og oppløsning av Viken har kostet enorme summer, og frivilligheten sitter igjen med de samme rammene. Foreløpig er jeg ikke bekymret for videre drift for vår del, fordi vi ligger under en ressurssterk fylkeskommune.