Close Menu
Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    logo
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Akershus teaterråd
    • Skribenter
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    • Nyhetsbrev
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Hjem»Uncategorized»Redaktør: Hvorfor anmelder vi nå teaterforestillinger?
    Uncategorized

    Redaktør: Hvorfor anmelder vi nå teaterforestillinger?

    Karianne TørnbyAv Karianne Tørnby19. mai 2022Updated:8. juni 2022Ingen kommentarer2 Mins Read

    I disse dager starter Teaternytt opp med teateranmeldelser av forestillinger i amatørfeltet, noe som tilhører sjeldenhetene i dag. En kan jo undre seg over hvorfor det har blitt slik, for en anmeldelse skal fungere som ei faglig tilbakemelding til produksjonen – og når dette leddet i praksis er fraværende, hvor skal regissøren da få nødvendig og faglig respons? Vil ikke et fravær av anmeldelser bremse utviklinga i feltet og bidra til ei usynliggjøring? Og er ikke dette bekymringsfullt på lenger sikt?

    Noe av årsaken kan selvfølgelig ligge i at avisene i stor grad begrenser seg til omtaler av arrangement, rett og slett fordi en har ikke tilgang på kompetente kulturjournalister. Og derfor ender spalteplassen, som forestillingene får i avisene, opp som en triviell synsing – der en for eksempel hører litt med noen publikummere om de likte det som blei presentert. Dette er også viktig, omtaler er en viktig bidragsyter til at forestillinger får oppmerksomhet og dermed også flere publikummere. Men en kan se en tendens at dette også blir prioritert vekk, eller i det minste prioritert i veldig varierende grad. Og hva står en igjen med da? Usynlighet.

    Teaternytt ønsker på ingen som helst måte at feltet vårt skal være usynlig, snarere tvert i mot! Og en del av synliggjøringa er anmeldelsene. Men dette forutsetter at en har kompetente anmeldere, som kan se både det pedagogiske og kunstneriske arbeidet, og som kan gi ei god tilbakemelding for videre utvikling. Ingrid Holøs og Juliane H. Sukkstad er først ut, og har i denne omgang anmeldt hver sin musikal; «Annie» med Bæ

    MuDa og «Billy Elliot» med Lillestrøm Folketeater. Begge har faglig tyngde og har god kjennskap til amatørteaterfeltet, og kjenner til hvilke utfordringer en gjerne står i der.

    Da smeller vi i gang, dere. God lesning!

    Del. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Karianne Tørnby

    Relaterte saker

    Ny veileder med kravsliste for øvelsesrom og forestillingslokaler for amatørteater

    28. januar 2025

    Fjorårets mest leste artikkel!

    6. januar 2024

    Høstens tema er teater og samfunn, og definisjonen av amatørteater.

    26. september 2023

    Kommentarer er stengt.

    Søk
    Leder
    Leder

    Velkommen 2025!

    Av Tone10. januar 2025

    Hva TEATERNYTT har tenkt til å se på i 2024

    Av Tone9. april 2024
    Aktuelle artikler

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Nå har det kommet tre endringer i kulturloven!

    Av Tone3. april 2025

    Steinar Arnesen: – Etableringa av Norsk Teaterråd var et veldig spennende arbeid!

    Av Karianne Tørnby28. mars 2025

    Hvordan en dramapedagog blir til

    Av Karianne Tørnby17. mars 2025
    Akershus teaterråd

    Akershus teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Akershus og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Karianne Tørnby15. mars 2021
    Copyright © 2025 Akershus Teaterråd

    Skriv inn søkeordet ovenfor og trykk Enter for å søke.