Hvem forsker på amatørteater i Norge?
I dag forsker ingen på amatørteater som eget felt i Norge. Det finnes spredte tall og forskningsrapporter på drama i skole, kulturskolen og kommunale kulturrapporter samt at amatørteater dukker opp i rapporter om levekår og frivillighet. Men det forskes ikke innenfor kunst- og kulturfag på høyskoler og universitet. Nedlagte teatervitenskap UiO og Media og Kommunikasjon UiT har skrevet noe om amatørteater og dramapedagogikk, og det finnes mastere på litteraturvitenskap på spel, laiv, improviasjonsteater og figurteater – altså teaterformer som normalt ikke regnes inne i amatørteater. I tillegg har Telemarksforskning og BI flere forskningrapporter og utgivelser innen kulturforskning der teater evalueres, men det omhandler kun det profesjonelle teatret.
Siste forskningsrapport om tilskuddsordningen inne amatørteater ble gjort av forsker Arne Holm for Kulturdepartementet i 2017 ved Høyskolen i Oslo.
Hvem burde forsket på amatørteater?
Kulturavdelingen i Viken fylkeskommune burde bruke analyseavdelingen sin for å innhente fakta for hele teaterfeltet samt bestille fagrapporter. Det er viktig kunne muliggjøre strategiplaner, fremme saker og sette i gang kulturpolitiske tiltak. Norsk Kulturrådet med 3 amatørteaterordninger bør lage en analyse av feltet og dette er etterspurt. I tillegg bør de se hvordan det profesjonelle er avhengig av amatørteaterfeltet.
Flere nasjonale og regionale aktører for amatørteater i Norge burde også kommet på banen for å få synliggjort amatørteater i Norge i dag. Dette er eneste muligheten for å få opp fokus på feltet vårt. Vi trenger virkelig drahjelp fra Kulturdepartementet for å kunne finne veien videre, fordi det meste av organiseringen, bevilgningene og fellesgodene til amatørteaterfeltet har stagnert siden 2014, etter nedleggelsen av Norsk Teaterråd.
Hva bør forskes på innen amatørteater?
Viken Teaterråd vi vite noe om omfang, aktører, geografiske ulikheter, trender, utfordringer, økonomi, samfunnsfunksjon, teaterfaglig bredde, og forandringen. Hvordan kulturpolitiske trender og tiden påvirker hvem og hvordan vi lager amatørteater, hvorfor og for hvem.
Teaterfeltet har mange navn; drama, scenekunst og amatørteater. Det å se disse i sammenheng er interessant, for å dokumentere forskjeller, likheter og myter. Om hele teaterfeltet forskes på i sammenheng vil kanskje samarbeidet i feltet etableres og dermed gagne alle.
Hvordan kan vi bruke forskningen ?
Viken Teaterråd ønsker å bruke forskning til å gi bilde av teaterfeltet slik det ser ut i dag med alle sine utfordringer. Daglig leder opplever alt for ofte at mottaker sitter med et veldig gammelt og snevert bilde i hodet av amatørteater, som en gang selv har vært med i eller besøkt forestillinger. Men dette er et dårlig grunnlag for å diskutere bevilgninger, kulturpolitikk og tiltak.