Trollskogen Teater har inntatt kulturhuset Flammen, når Teaternytt kommer i foajeen er det et yrende liv der inne før saldørene åpnes for publikum. Lette barneføtter finner veien fram til besøkende med loddsalg, kafeen har det travelt med å få solgt både kaker og kaffekopper og alle venter i spenning med å få slippe inn. Etter at Flammen sto klar i 2017, har dette bygget blitt bygdas kulturpuls – og nå er det barne-og ungdomsteateret Trollskogen som skal få vise musikalproduksjonen sin. De har en lang og stolt tradisjon med å sette opp musikaler og årets prosjekt er «Skatten på Sjørøverøya». Snart er små og store pirater klare for å hilse på publikummet sitt!
Vakre kostymer og scenografi
Det er fint å se barn og ungdommer spille sammen i en produksjon som dette, der alle får muligheten til spille i vakre kostymer og i en flott scenografi. Instruktør Lisbeth Rønning får ikke skrytt nok av foreldregruppa: – Det er så dyktige foreldre som bidrar enormt mye i produksjonene, det er jeg veldig glad for! Jeg er veldig privilegert som får lov til å jobbe med det jeg elsker mest, i møte med publikum, forteller hun Teaternytt etter at forestillinga er ferdigspilt. Hun har vært instruktøren for hovedproduksjonene i ei årrekke og har fulgt mange barn og ungdom gjennom mange år med teaterengasjement og fått se hvilken betydning teater har hatt i livene deres. Det er tydelig ettersom veldig mange holder helt fram til de må slutte på grunn av at alderen tar dem igjen.
-Hvilket regikonsept har du valgt til denne produksjonen?
Teaternytt er nysgjerrig på arbeidsprosessen og hvilke regivalg instruktøren gjort i produksjonen. Rønning fremhever at hun ønsker å gjøre aktørene vant til rommet og at en er bevisst på en bruker det, slik at det blir ufarliggjort. Hun har også lagt inn referanser til kanskje tidenes mest berømte pirat, iallfall i moderne tid, med Jack Sparrow fra «Pirates of the Carribbean», for å sette et eget preg på forestillinga. – Jeg er også opptatt av pust og bevegelse som et utgangspunkt for lekenhet underveis i prosessen, men det må alltid være med fokus, direkthet og seriøsitet, forklarer hun ettertrykkelig.
Viktigheten av å besøke grasrota
Da forestillinga var ferdig, fikk teateret en liten oppmerksomhet fra Viken Teaterråd i form av påskegodteri. Det er et mål å besøke grasrota jevnlig, for å vise at arbeidet som gjøres er av en veldig viktig verdi. Og det er ingen tvil om at tilstedeværelsen blei verdsatt; da gava blei overrekt, føyk papiret av og påskesukkeret fòr til himmels! Det tar vi som en god bekreftelse på at synlighet betyr noe og det er viktig med et ekstra klapp på teaterskuldra innimellom.