Viken TeaterradViken Teaterrad
    Facebook Twitter Instagram
    Viken Teaterrad Viken Teaterrad
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Viken teaterråd
    • Abonner
      • Nyhetsbrev
    • Skribenter
    • Annonser
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Leder
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    Viken TeaterradViken Teaterrad
    Home»Portrett»Spesialkompetanse som skuespiller på fire hjul!
    Portrett

    Spesialkompetanse som skuespiller på fire hjul!

    Karianne TørnbyAv Karianne Tørnby29. november 2022Updated:1. desember 2022Ingen kommentarer5 Mins Read

    I Nittedal bor den en ung gutt, hans største drøm er å kunne jobbe med teater. Han heter Henrik, gikk på Medier og kommunikasjon på videregående og har spilt i mange forestillinger i Nittedal Teater. Han har også produsert egne forestillinger. Da jeg kommer på besøk i leiligheta hans, sammen med daglig leder i Nittedal Teater, forstår jeg hvor glødende engasjert han er i teater og hvor viktig det har vært i livet hans, men også hvor naturlig det har vært for ham å finne sin plass i det lokale teateret. Lene Hagen gir ham en klem før intervjuet starter, og jeg finner plassen min i sofaen. Henrik er en sjelden aktør på scenen, han sitter i elektrisk stol fordi han har CP. Som Lene Hagen tydelig poengterer:

    -Du har spesialkompetanse som skuepiller på fire hjul! 

    Jeg er nysgjerrig på hvordan reisa hans har vært. Alle kan være enig om at inkludering er veldig viktig, men hvor stor er avstanden mellom ord og handling når det kommer til stykket? Gjør vi i praksis det vi sier med ord at vi skal? Henrik sitter på ulike erfaringer. Han var på audition i et annet teaterlag og fikk beskjed om at han måtte stå på venteliste, noe han antageligvis fremdeles gjør mange år etterpå. Han hørte aldri fra dem igjen, og mest sannsynlig blei stolen han bruker til et hinder for at han skulle få en plass i ensemblet. I 2008 så han Nittedal Teater sette opp «Den triste kongen» og da var det gjort. Han visste etter den forestillinga at dette var noe han ville drive med.

    – Som tilskuer fikk jeg et Steven Spielberg-moment da jeg så den forestillinga. Jeg fikk en lysstråle i hodet, og jeg bare visste at jeg måtte drive med dette her, dette er helt enkelt min oppgave i livet! 

    Til slutt endte han opp på gamle Nittedal ungdomsskole, der blei han tatt i mot med den største selvfølge av Nittedal Teater og har fått muligheten til å utfolde seg på scenen. Det var aldri noe alternativ at han ikke skulle få plass, og Lene tok utfordringa på strak arm. Hun utdyper:

    -Hvorfor skulle ikke det være mulig? Jeg så ingen grunn til at vi ikke skulle få til det, det var nærmest en selvfølge. Jeg tok kontakt med en av instruktørene våre, og vi var enige om at dette og da var det gjort. Henrik blei en del av teaterlaget! 

    Henrik har både vært skuespiller og produsent i Nittedal Teater

    Henrik har fått prøve seg i mange ulike roller, alt i fra speilet i «Snøhvit og syv dverger» til dåren i «Peer Gynt».  Han har også fått lage egne produksjoner, fått prøve og feile, slik alle andre også må gjøre. Han fikk jobbe med prosjekter som passa aldersmessig og med utfordringer, dette har han lært mye av og gjør at han i dag driver Teater og Entertainment.  Men likevel er veien lang å gå for inkludering skal skje i praksis og ikke bare i ordet, for hvor er alle med ulike funksjonsnedsettelser på norske scener? Hva er det som gjør at de som oftest holder seg unna?

    Les mer: Hvorfor har vi ikke flere i rullestol på scenen? 

    Samtalen fører oss inn på skuespilleren Peter Dinklage i «Game of Thrones», for det finnes forbilder der ute og det er skuespillere som har gått foran og vist vei. Peter Dinklage er kortvokst, og hadde i mange år problemer med å få gode roller, men så blei han tilbudt rolla som Tyrion Lannister  – og tv-serien blei en av de mest populære i moderne tid der han var et viktig bidrag til det. Han er først og fremst en rykende god skuespiller, høyden gav karakteren bare ekstra dybde. Og publikum oppdaga at skuespillere med andre kropper og andre ressurser har noe på en scene, eller foran et kamera, å gjøre. Henrik har lignende erfaringer, da Nittedal Teater satte opp Prøysenmusikalen «Du skal få en dag i mårra» var det han som sang «Jørgen Hattemaker». Teksta er vond, og nettopp fordi det var Henrik som sang den, var det ikke ett tørt øye i salen og den blir fremdeles snakka om i lokalmiljøet. Han har også satt opp forestillinga «Hemma humor», der han bruker sin egen funksjonsnedsettelse som tema og ikke minst at han har vært ute med skjult kamera og gjort pranks med folk, der han utfordrer fordommene våre ved å gå veien via humor. Han er ikke redd for å teste ut nye konsepter og eksponere seg, sjøl om det også kan være slitsomt.

    -Enten går det til himmels, eller så går det til helvete. Jeg har begge erfaringer, men noe av det morsomste jeg har gjort er å intervjue Ulrikke Brandstorp for nettsida mi. Lene ble med og tok med kamera for å filme alt sammen. Vi skulle se «Mamma Mia», og jeg hadde fått beskjed om at jeg skulle få snakke med en i ensemblet etterpå, men visste ikke hvilken skuespiller. Da hun kom ut, måtte jeg bare hyle rett ut av ren glede! 

    Don’t judge a book by its cover!

    Og Henrik er et forbilde, han har gang på gang vist at det er mulig å få til det utruligste så lenge en bare har nok pågangsmot og mye vilje. Han kommer lett i kontakt med folk, noe som har resultert i bekjentskaper i Kristiansand Dyrepark og musikkteateret «Elden» på Røros. Han sender mail og spør om han kan få treffe dem, og det resulterer i møter med ulike skuespillere og produsenter. Dette setter han stor pris på, men likevel har han en bønn til verden:

    -Don’t judge a book by its cover! Dere må se muligheten, ikke begrensningene! 

    Alle foto: Lene Hagen

    Les på Teaternytt: 

    Giraffen kultursenter i Trondheim driver med inkluderende teaterarbeid. Primus motor, Ragnhild Arntsen, forteller om hvordan de får mennesker med ulike funksjonsnedsettelser til å spille teater, og hvordan inkludering blir nødvendig for integrering!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Karianne Tørnby

    Related Posts

    Skogblomsten på Lørenskog: – Vi er blitt fargeblinde!

    24. januar 2023

    Hvordan Husebyspelene oppsto, og hvilken speltradisjon de er en del av

    29. november 2022

    Lokal revy i narrens tegn! Sett gjennom Nesrevyen

    8. november 2022

    Comments are closed.

    Søk
    Leder

    Redaktør: Hvorfor anmelder vi nå teaterforestillinger?

    Av Karianne Tørnby19. mai 2022

    …

    Hvorfor er vi opptatt av hva amatørteateret spiller?

    Av Tone12. mai 2022

    …

    Redaktør: Mye optimisme å finne i feltet

    Av Karianne Tørnby23. november 2021

    …

    Teaternytt er et aktuelt magasin for amatørteaterfeltet

    Av Tone23. november 2021

    …

    Kommende arrangementer:
    desember

    januar 2023

    februar
    MAN
    TIRS
    ONS
    TORS
    FRE
    LØR
    SØN
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    4
    5
    Aktuelle artikler

    Hvordan beregnes lønn til en instruktør i amatørteater?

    Av Tone31. januar 2023

    Har du et teaterstykke i skuffen du vil andre skal sette opp?

    Av Tone31. januar 2023

    Jeg er bekymret for det kulturøkonomiske systemet amatørteater er en del av

    Av Tone26. januar 2023

    Skogblomsten på Lørenskog: – Vi er blitt fargeblinde!

    Av Karianne Tørnby24. januar 2023
    Om

    VIKEN TEATERRÅD

    Viken Teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Viken og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    «Hjemme hos» Trine Skei Grande

    Av Trine9. februar 2021

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Trine15. mars 2021
    Bilder
    #7410 No Justice No Peace
    #7406 No Justice No Peace
    #7402 No Justice No Peace
    #7399 No Justice No Peace
    #7387 No Justice No Peace
    #7386 No Justice No Peace
    #7370 No Justice No Peace
    #7361 No Justice No Peace
    #7358 No Justice No Peace
    #7354 No Justice No Peace
    #7339 No Justice No Peace
    #7331 No Justice No Peace
    Copyright © 2021 Viken Teaterråd. Webdesign: Medievekst AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.