Close Menu
Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    logo
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Akershus teaterråd
    • Skribenter
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    • Nyhetsbrev
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Hjem»Portrett»Uten amatørlivet overlever ikke det profesjonelle
    Portrett

    Uten amatørlivet overlever ikke det profesjonelle

    Karianne TørnbyAv Karianne Tørnby30. mars 2022Updated:30. mars 2022Ingen kommentarer4 Mins Read

    På Kolben kulturhus sitter to viktige teaterildsjeler på Kolbotn og venter på at Teaternytt skal komme på besøk. De har i to tiår hatt solide bein planta i det lokale teatermiljøet med Oppegård Amatørteaterlag (Opal), som i 1983 blei starta som ei voksengruppe, men som har etter hvert som åra har gått endra seg til å bli ei barne-og ungomdsgruppe med voksne – noe som både har vært bevisst og ønska. I dag ser de på seg sjøl som et generasjonsteater, der barn, ungdom og voksne spiller sammen. Bibbi Neergaard er styreleder og manusforfatter, mens Asle Simensen er styremedlem og bærebjelke. Han har mange års fartstid i Opal som skuespiller og har fulgt mange barn og ungdommer i utvikling. – Dette er ei gave å få være med på, jeg er veldig glad i Opal og se hvordan den yngre generasjonen blomstrer. Det er ingen tvil om at forandringer skjer og at barn har fått nytt fotfeste sammen med oss, forklarer han.

    Opal setter opp forestilling annethvert år, og det kommer mellom 2500-3000 besøkende hver gang – noe som viser at publikummet setter stor pris på dem og alt de får til, både på og utafor scenen.  Alle som ønsker å være med får roller, og Bibbi skriver med god kjennskap til gruppa og hva som kan kle den enkelte aktør. Noen ganger må en komme over en terskel med å tørre å bruke stemmen sin, andre ganger må en finne ut av åssen kroppen til en karakter fungerer. Alle er på forskjellige steder i utviklinga si og alle trenger oppgaver som de kan vokse i. Asle forteller han gikk for eksempel rundt med stein i skoen i forbindelse med ei forestilling, for å overdrive at karakteren var halt – slik at dette skulle vises godt på scenen. – Alle trur de overdriver i spillet sitt, men så gjør en egentlig ikke det!, forteller han ivrig og humrer godt over alle kreative måter de jobber på for å komme i havn.

    Manus som lekeplass

    Bibbi er teaterets manushjerne og har et falkeblikk for alt som kan skape ubalanse i gruppa, enten det er et negativt blikk her eller en ufin kommentar der. De har oppretta nulltoleranse for mobbing, og teateret skal være et trygt sted å være for alle. Det er først når dette er på plass at ting kan blomstre. For å jobbe ut et nytt manus, tar hun tak i gamle fortellinger og bearbeider dem til hvert enkelt ensemble. – Manuset er min lekeplass, og jeg gjør mye research i forkant og dette er en tidkrevende prosess. Jeg prøver også å legge et lag av humor i manuset, som er tenkt til det voksne publikummet, men samtidig at alle har det gøy i alle scener uansett om en er stor eller liten, forklarer hun. Ut ifra publikumsresponsen er dette alltid en positiv kvalitet med manusene hennes. I tillegg er hun opptatt av at forestillingene også skal kommentere den tida vi lever i, enten det gjelder store miljøspørsmål eller mindre, lokale morsomheter. Alt kan få plass i Bibbis manus!

    Amatør og profesjonell

    Amatørteaterfeltet er der de første grunnsteinene legges for aktører som etter hvert også ønsker å gå i ei profesjonell retning, noe som en kanskje ikke tenker så mye over når maskineriet tikker og går sin kjente dur. Det å stå foran et publikum, skape karakterer, være i samspill og utvikle et felleskap gjør at teateret er en arena for vekst, men også en arena for å lære seg teaterhåndverk – noe som er viktig i forhold til teater som kunstart. Det arbeidet som teaterlag gjør på grasrotnivået bærer frukter inn i det profesjonelle feltet, noe som kanskje er et tankeors i et felt der skillet mellom amatør og profesjonell kan være ganske markant. Hvorfor er det egentlig slik? Og hvordan er det blitt slik? Men Bibbi har noen veldig klare tanker om akkurat dette. Alt arbeidet som legges ned i Opal, og andre amatørteaterlag, er viktig for å bevare en kunstart for framtida  – og som hun ettertrykkelig påpeker; Uten amatørene overlever ikke det profesjonelle. Det er i feltet vårt alt har sin spede start, og en burde kanskje heller tenke i retning av en er gjensidig avhengig av hverandre. Og som en herlig kuriositet i den sammenheng er det jo at da Det Norske Teateret skulle sette opp «Peter Pan», var det til Opal og Kolben kulturhus de tok turen for å se på løsninger for hvordan få Pan til å fly på scenen.

    Del. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Karianne Tørnby

    Relaterte saker

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    14. april 2025

    Steinar Arnesen: – Etableringa av Norsk Teaterråd var et veldig spennende arbeid!

    28. mars 2025

    Hvordan en dramapedagog blir til

    17. mars 2025

    Kommentarer er stengt.

    Søk
    Leder
    Leder

    Velkommen 2025!

    Av Tone10. januar 2025

    Hva TEATERNYTT har tenkt til å se på i 2024

    Av Tone9. april 2024
    Aktuelle artikler

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Nå har det kommet tre endringer i kulturloven!

    Av Tone3. april 2025

    Steinar Arnesen: – Etableringa av Norsk Teaterråd var et veldig spennende arbeid!

    Av Karianne Tørnby28. mars 2025

    Hvordan en dramapedagog blir til

    Av Karianne Tørnby17. mars 2025
    Akershus teaterråd

    Akershus teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Akershus og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Karianne Tørnby15. mars 2021
    Copyright © 2025 Akershus Teaterråd

    Skriv inn søkeordet ovenfor og trykk Enter for å søke.