Close Menu
Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    logo
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Akershus teaterråd
    • Skribenter
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    • Nyhetsbrev
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Hjem»Faginformasjon»Hva er ut, og hva er inn? Og hva har vært en suksess?
    Faginformasjon

    Hva er ut, og hva er inn? Og hva har vært en suksess?

    ToneAv Tone28. desember 2022Ingen kommentarer3 Mins Read

    Hva er ut?

    2022 har vært et fylt av et mangfold av arrangementer grunnet skeivt kulturår og frivillighetsåret. Det var en fin begynnelse på å åpne opp etter en pandemi.

    Fordeling av nasjonalt amatørteatermidler skal forandes ved neste søknadsrunde høst 2023. Denne fordelingen har allerede stått stille i mange år, både i sum og fordeling, og er endelig under en omlegging.

     

    Hva er inn?

    Våre nasjonale organisasjoner i kulturlivet greide å få til full momskomentasjon! Det beste med disse  momsmidlene, fremfor prosjekt og driftsmidler, er at amatørteatergruppene kan bruke pengene de får igjen til hva vi vil! TEATERNYTT hadde ikke vært til uten disse midlene.

    Teaterrådene ønsker å kunne få midler fra regionale kulturfond, det skal bli en ny ordning. Staten ønsker en økt satsning på regional kultur. Mange fylkeskommuner har enten bygget ned satning på amatørteater, forflyttet midler til profesjonelle tiltak, eller tatt vare på det som ble etablert på 1980-1990 tallet – uten å øke bevilningene.

     

    Hva har vært en suksess?

    Hva med amatørteater på 1700 -1800 tallet i Norge?

    De dramatiske selskapene ble etabert i Norge fra 1780 – 1823. De ble en større suksess i Norge enn i Sverige og Danmark, der hadde de hoffteatre. I Norge ble de dramatiske selskapene forløpere til det profesjonelle teaterne i byene; Christiania, Bergen, Arndal, Trondheim, Drammen, Larvik, Fredrikstad og Stavanger. Fremdeles i dag har vi amatørteatergrupper som  heter «teaterselskap». Kystbyer med en rik handelsstand hadde råd til å bygge teaterbygninger. Medlemmene var fra embetsstanden og høyere borgere. I Oslo er for eksempel foajeen i Centralteateret rester etter lokalene til det dramatiske selskapet. Halden Teater 1839 er restaurert og bør besøkes.

     

    Billettinntekter ble gitt rett til trengende

    Odda Dramatiske Selskap

    I de dramatiske selskapene fikk publikum sin første oppdragelse i scenekunst og internasjonal dramatikk. Alle selskapene spilte forestillinger til inntekt for folk i nød. De bidro med mye midler etter bybranner, til krigsofre, generelt til fattige og trengende. De spilte fransk klassisme som Moliere, Racine og Corneille – og senere Holberg, Brun og Wessel. De hadde enkel dekor, men flotte kostymer. Flere steder var det ventelister for å kunne være med.

    Kirken var deres motstandere. Her fra Trondheim sin prost Mattias Conrad Peterson: «Den her i tiden herkende dramatiske epidimi vil – som andre epidemier – ha sin tid, hvordetter den av seg selv opphører! «Vi skal ikke glemme at Europa hadde teaterforbud i 1738 og i 1617  (et forbud mot skoleteater).

     

    Hvordan ble de dramatiske selskapene forløperne til det profesjonelle teatret i Norge?

    Stange Dramatiske Selskap

    De dramatiske selskapene hadde sin glansperiode mellom 1800 – 1830. De begynte etterhvert å leie ut lokalene til omreisende profesjonelle fra blant annet Danmark for selv å være publikum. Det ble overgangen til de dannede selskap med ball et par ganger i året. Norsk profesjonelt teater ble etablert av andre fra norden, som kom med sin kunnskap.

     

     

    Del. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tone

    Relaterte saker

    Fengslende revystevne på Østlandet

    8. juni 2023

    Hvorfor laget Viken Teaterråd en brosyre om bærekraft for teater?

    11. oktober 2022

    Hva skal en kritiker skrive om i en anmeldelse av en amatørteaterforstilling?

    28. juli 2022

    Kommentarer er stengt.

    Søk
    Leder
    Leder

    Velkommen 2025!

    Av Tone10. januar 2025

    Hva TEATERNYTT har tenkt til å se på i 2024

    Av Tone9. april 2024
    Aktuelle artikler

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Nå har det kommet tre endringer i kulturloven!

    Av Tone3. april 2025

    Steinar Arnesen: – Etableringa av Norsk Teaterråd var et veldig spennende arbeid!

    Av Karianne Tørnby28. mars 2025

    Hvordan en dramapedagog blir til

    Av Karianne Tørnby17. mars 2025
    Akershus teaterråd

    Akershus teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Akershus og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Karianne Tørnby15. mars 2021
    Copyright © 2025 Akershus Teaterråd

    Skriv inn søkeordet ovenfor og trykk Enter for å søke.