Teaterfeltet trenger en egen statusbeskrivelse!
Følgene av bevisste kulturpolitiske arbeid
Regjeringen ønsket mer kunnskap om frivilligheten, kultursektoren generelt og musikkfeltet spesielt – og derfor utviklet nåværende regjeringen en strategi for å se på hva kulturfrivillighetens utfordringer består i og se hvilke barrierer som eksisterer i den lokale kulturfrivilligheten. De ville se på samspillet mellom det profesjonelle og det frivillige kulturlivet, samt styrke det frivillige kulturlivet.
Utgivelsen av strategien «Rom for deltakelse « ( 2023-2025) er et viktig dokument i dette arbeidet. Viken Teaterråd er fornøyd med de fire satsningsområdene; rammebetingelser, tilgang til egnede lokaler, bred deltagelse og inkludering og samspillet mellom profesjonell og den frivillige kulturen. Alle disse er konkrete og målbare.
I budsjettproposisjonen til regjeringen sto det i 2022:«Regjeringen vil sette i gang arbeidet med en helhetlig gjennomgang av musikkfeltet i 2023, som ser både institusjoner, organisasjoner, frivillighet utøvere og virkemiddelapparatet i sammenheng.» (St. prp. 2022–2023 s. 65).
Telemarksforskning har levert og vi får tro det kommer flere NOU-rapporter om frivillighet og kultur.
Teaterfeltet trenger en statusrapport
Teaterfeltet trenger en statusrapport for å få en egen helhet- og realitetsorientering i kulturfrivilligheten. Vi trenger etterhvert å se hele samspillet fra Nationaltheateret til spelet på Gol, eller fra DKS til barne- og ungdomsgruppene. Det er neste skritt for å få et bedre rustet teaterfelt fra topp til tå. Det farligste er å forsette å ikke ha, eller jobbe for, statusrapporter. I mangel av mål må andre definere vår fremtid uten grunnlag. Det har Viken Teaterråd smertefullt erfart det siste 20-året av 40 års virke.
Hva vi i teaterfeltet skal kartlegge, og hvorfor , er neste tema og kommer i egen artikkel.