Close Menu
Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    logo
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Akershus teaterråd
    • Skribenter
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    • Nyhetsbrev
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Hjem»Nasjonalt»Hvorfor må amatørteater ut å reise, og hvordan gi dem støtte til det?
    Saint Petersburg,Russia - August 4,2018: VIII International festival of street theatres 'Elagin Park'.
    Nasjonalt

    Hvorfor må amatørteater ut å reise, og hvordan gi dem støtte til det?

    ToneAv Tone6. april 2023Updated:25. april 2023Ingen kommentarer4 Mins Read

    Amatørteaterfeltet har i dag ingen egen reisestøtte til å dra på festivaler, representasjon, eller utveksling og besøk i inn- og utland, mens det tidligere i 30 år lå en reisestøtteordning i Norsk Teaterråd. Kanskje dagens reisestøtteordninger ikke er tilgjengelige, eller brukervennlige, for våre amatørteatergrupper?

    Viken Teaterråd vil oppfordre våre amatørteatre til å reise ut i verden med lokal kultur eller bli sendt ut av andre. Her er mine påstander om hva som er forskjellen på å sende ut amatørteater enn profesjonell scenekunst:
    1. Det er VELDIG mye billigere å sende lokal kultur ut av landet enn profesjonelle utøvere.
    2. Lokal kultur treffer ofte bredere og skaper diplomati og samtale, også fordi det ofte involverer barn og ungdom.
    3. Amatørteater får ofte mye mer oppmerksomhet både her hjemme og ute på reisen.
    4. Arenaene for amatørteaterfestivaler er ofte mer synlige og større – i forhold til små og smale scenekunstfestivaler.
    5. Amatørteatergrupper som vil reise er gjerne de beste og mest ressurssterke – og de er ofte semiproffe.
    6. Poenget er å vise vanlige folks kultur og ytringer, og ikke utøvere av en internasjonal kvalitetsstandard.
    Innen amatørteater er det veletablerte, internasjonale og nordiske (baltisk) fellesarrangementer, som har pågått i mange tiår. Det finnes reisestøtteordninger for profesjonelle i Kulturdirektoratet, fylkeskommuner, kommuner m.m. Den offentlige kulturforvaltningen bør tenke på å ha ordninger for reiser med lokal kultur, hvis de forvalter dette for det profesjonelle feltet.
    Det finnes støtteordninger for kulturutveksling for lokal kultur, men søknadsprosessen passer ofte ikke for frivillig arbeid. Frivillige har ikke kapasitet til ta på seg ansvaret, og har heller ikke tiden grunnet annen jobb og familieansvar. Derfor bør de med jobber innen teaterorganisasjoner, kulturadministrasjoner, kulturskoler, kulturhus o.l. være med å organisere reiser. Etter reisen kommer etterarbeidet med rapportering og oppfølging. Kulturutveksling er allerede etablert ulike steder i landet, vi i har medlemmer som har vært med på utveksling over år i samarbeid med kommunene sine. Jeg kjenner ingen som gjør dette på egen hånd.
    Amatørteatergrupper kan spørre sin kommune (skole) om den har en vennskapskommune i et annet land. Det går an å søke Sparebank- eller Gjensidigestiftelsen til noen av kostnadene. En teatergruppe kan kontakte UD etter å ha funnet ut hvor og hvorfor teatergruppen vil reise.  Mange organisasjoner innen helse/idrett/veldedighet/musikk/barne- og ungdomsarbeid m.m. har samarbeidspartnere over hele verden.
    Til og med innen vårt eget felt finnes veletablerte møteplasser som blant annet NEATA, IATA/AITA, FRINGE FESTIVALER, UNIMA med flere. I andre deler av verden skilles ikke utøvere innen amatør og profesjonell på samme måte som i Norge, men det skilles i sjangre. Derfor er flere teaterfestivaler interessante.
    Jeg har vært på mange konferanser om internasjonale og nordiske støtteordninger. MEN jeg har aldri gått hjem og kastet meg over en søknad, eller følt at de egentlig kunne bistå i særlig grad utover midler.
    Nedlagte Akershus Teaterverksted søkte midler i EU til en tur til Estland med 16 teaterungdommer for 30 år siden. Det krevde «5 permer» med brev og dokumentasjon, og innsatsen av 5 ansatte over 4-6 uker. I tillegg til 2 prosjektledere. Derfor gjorde Akershus Amatørteaterverksted dette bare en gang, fordi det helt enkelt ble for ressurskrevende. Tidsbruken var umulig å forsvare i forhold til resten av driften, mens turen hadde vært fantastisk.
    Prinsipielt mener jeg Norge må forstå at vår lokale kultur har unike egenskaper i form av å etablere  diplomati, forståelse og kontakt. Kulturutveksling er å vise frem vanlig folks kulturelle ytring og identitet. Det gjelder også for små kulturreiser i eget fylke, eller land.
    Les mer: 
    Hvorfor trur vi at amatørteater får solid støtte fra kommuner og fylkeskommuner? Det har skjedd store omveltninger i kulturpolitikken fra 1970-tallet og til i dag i dette feltet. Les mer her!
    Det står dårlig til med lokaler for amatørteaterfeltet. Ville et fotballag godtatt å spille i et klasserom, øve i en nedslitt gang eller kun spille på en fotballbane kun når det er kamp? Det er på tide at amatørteaterfeltet hever stemmen. Les mer her!
    Manusbanken Dramas har fått ny styreleder. Tom Gunnar Børresen er optimistisk med tanke på å utvikle manustilbudet til amatørteaterfeltet. Les mer her!
    Del. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tone

    Relaterte saker

    Jeg sier bare: – Come on Ketshup!

    5. november 2024

    Amatørteatret seiler sin egen sjø

    10. mai 2024

    Om hell, lykke og overtro i teater

    23. april 2024

    Kommentarer er stengt.

    Søk
    Leder
    Leder

    Velkommen 2025!

    Av Tone10. januar 2025

    Hva TEATERNYTT har tenkt til å se på i 2024

    Av Tone9. april 2024
    Aktuelle artikler

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Nå har det kommet tre endringer i kulturloven!

    Av Tone3. april 2025

    Steinar Arnesen: – Etableringa av Norsk Teaterråd var et veldig spennende arbeid!

    Av Karianne Tørnby28. mars 2025

    Hvordan en dramapedagog blir til

    Av Karianne Tørnby17. mars 2025
    Akershus teaterråd

    Akershus teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Akershus og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Karianne Tørnby15. mars 2021
    Copyright © 2025 Akershus Teaterråd

    Skriv inn søkeordet ovenfor og trykk Enter for å søke.