Close Menu
Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    logo
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Akershus teaterråd
    • Skribenter
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    • Nyhetsbrev
    Akershus TeaterrådAkershus Teaterråd
    Hjem»Nasjonalt»På vei inn, på vei ut og en sukssess til ettertanke – oktober 2022
    Barnas hus i Oslo, 1952
    Nasjonalt

    På vei inn, på vei ut og en sukssess til ettertanke – oktober 2022

    ToneAv Tone16. oktober 2022Updated:17. oktober 2022Ingen kommentarer5 Mins Read

    PÅ VEI INN

    Denne høsten ferdigstiller amatørteaterne teaterproduksjoner som har vært forskjøvet over flere år. Alle føler på at ikke alt er likt i forhold til aktører, scene og publikum. Det er ikke mye nytt å se i en ny tid med strømkrise, en inngripende pandemi og konsekvenser av en storkrig. Vi har ubevisst forandret hvordan vi tenker og handler.

    Generelt i hverdagen har vi vært opptatt av å utføre gjøremål på en ny måte eller satt spørsmålstegn med hvordan vi gjør ting. Det meste innen amatørteater er det samme i 2022 som i 2019, enten det gjelder bevilgninger, valg av reprotoar, utøvere, løsninger m.m. Men sakte, men sikkert, kjenner vi på å måtte flyte med vår tid. Plutselig kan vi oppleve at trygge og gamle rammer kan bli en hemsko. Denne rolige omlegging har sine fordeler – og Teaternytt gleder oss til forsettelsen!

    PÅ VEI UT

    En trend i tiden er at amatørteater oppfattes politisk mindre som et selvstendig, fagtungt og lokalt forankret felt. Kultur skal nå pakkes inn i store vyer.  Amatørteater blir i disse dager enten en del av politiske planer for barn og ungdom, inkludering, bærekraft og redningen for å skape levende lokalsamfunn. Et staut og gammelt lokalt amatørteater kan allerede representere alt dette. Den erkjennelsen er ikke alltid like populær. Politikere og byråkrater vil heller se klare, nye, storståtte, enkle og spesialiserte prosjekttiltak. Det gir mer egen kreditt, makt og prestisje enn å satse på ekstsisterende kulturaktører.

    Et enkelt fokus blir det viktigste, og den etablerte synergien i lokalsamfunnet blir oversett. Myndigheter ender opp med å gi spesifikk støtte. De overser samspillet og nettverket et teater kan ha med innbyggere, kunstnere, nyinnflyttere, skole og andre lag og foreninger. Teater oppnår ikke bare et kortvarig mål. Dessverre er det ikke alltid lett for noen å se rennene i veven, det er heller ei så gjevt.

     

    EN SUKSENSS TIL ETTERTANKE

    Inga Bjørnson var pioner innen barneteater i Norge I 1920

    Inga Bjørnson (1971-1952) skapte et av de viktigste barneteaterne i Norges teaterhistorie. Vi er en del av arven etter henne, og bør kjenne til hennes ide for teater for barn og unge.

    Jeg snublet over Inga i Henki Kolstad sin selvbiografi. Henki Kolstad sin bror Lasse (9 år) hadde skrevet til Inga for å kunne bli med i barneteatret. Teaterinteressen ble tent av blandt annet lek med dukketeater hjemme, og Henki ble videre barneskuespiller på norske teatre, og i film i inn -og utland.

    Inga vokste opp på Bankplassen rett utenfor vårt første Christiania Theater (senere Riksteaterets lokaler), med mange nasjonale og internasjonal skuespillere. Hun prøvde seg som skuespiller uten særlig hell, men hun ble jounalist og redaksjonssekretær.

    Inga ville lærer å kjenne Oskar Braaten sine mennesker og leide et værelse på Grønland, men ga opp dette da datteren fikk lus. Men dette ble starten for hun mottoet; Ut i solen! I 1910 begynte hun å arrangere dagsturer for fattige til dekket bord i hage i Asker. Det ballet på seg med sommertur til Frognerseteren for 159 barn, turer til Bygda, feriekolonier på landet m.m. Hun ble etterhvert kalt «Inga Utflukt».

     

    Inga etablerte det første skandinavisk barnteater av og for barn

    I 1920 etablerte Inga barneteater. Det besto av et stort ensemble. Det var det første teateret i Skandinavia der barn spilte for barn. Hvem tror du møttes der? Henki og Lasse Kolstad, Harald Heide Steen, Kari Diesen, Guri Stormoen – for å nevne noen. I tillegg hadde de et barneorkester med blandt annen Kjell Bekkelund, og egen ballett -og plastikkskole ledet av Inga selv og Per Aabel. Balletten var viktig i barneteateret og de satt blandt annet opp pantomime.

     

    Repotoaret til Barneteateret

    Barneteateret spilte flere eventyrdramatiseringer. Åpningsforestillingen var Margrethe Munthes «Askepott», og senere etterfulgte «Ingrids juleeventyr», «Prinsessen og det halve kongeriket», H. C. Andersen sin «Svinedrengen», «Snedronningen» og «Fyrtøyet» samt at Per Kvist dramatiserte «Hans og Grete» og «Tyrihans». Det ble også oppført en dramatisering av «Den siste mohikaner» og «Robinson Crusoe» og C.P. Riis «Til sæters». Hvis stykkene var korte, vartet barna opp med en kabaret. Kjente revyartister deltok som Bokken Lasson, Einar Rose, Lalla Carlsen og Ernst Diesen var blant de som underholdt både barn og voksne på Barneteateret.

    Barnteateret hadde ingen egen scene

    Inga Bjørnsons barneteater hadde aldri et eget teaterlokale, men dermed fikk de bruke de etablerte scenene i Oslo. Åpningsforestillingen fant sted i den store Cirkusbygningen i Vika (et revet teaterkvartal). Deretter spilte de forestillinger på Centralteatret, Det Nye Teater, Bøndenes Hus og ikke minst på turneer. Inga Bjørnson fikk Stockholms-Tidningens ærespris under en turne til Stockholm. Ved oppstarten av egne teatre i Norge, ble teaterne gjerne etablert, eller styrt, av utlandske teaterfolk med lange teatertradisjoner i ryggen fra sitt hjemland. Dette førte til en naturlig utveklsing av gjestespill, nyskrevet dramatikk og turnereiser med Europa.

    Barnas Hus i Oslo stod  ferdig i 1952

    Inga Bjørnson ønsket seg et Barnas Hus i Oslo. Huset skulle romme en teatersal for barneteateret og for visning av gode barnefilmer, barneorkester, barnesang og fest. I tillegg trengte man et bibliotek og gymnastikksal, lekesal for de minste, og verksteder for gutter og jenter. Inga mente aktiviten skulle bli styrt under kyndig veiledning og tilsyn. Det skulle være et sted foreldre trygt kunne sende barna, og barna måtte føle at dette var deres hus. Ideen ble realisert i 1952, om enn i mindre målestokk enn hun hadde tenkt seg. Dette var samme år Inga Bjørnson døde, 81 år gammel.

    Del. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tone

    Relaterte saker

    Jeg sier bare: – Come on Ketshup!

    5. november 2024

    Amatørteatret seiler sin egen sjø

    10. mai 2024

    Om hell, lykke og overtro i teater

    23. april 2024

    Kommentarer er stengt.

    Søk
    Leder
    Leder

    Velkommen 2025!

    Av Tone10. januar 2025

    Hva TEATERNYTT har tenkt til å se på i 2024

    Av Tone9. april 2024
    Aktuelle artikler

    Fra Bergman til Tullingdal

    Av Karianne Tørnby31. mai 2025

    Ny generalsekretær i Frilynt: – Teater er mangfold!

    Av Karianne Tørnby14. april 2025

    Nå har det kommet tre endringer i kulturloven!

    Av Tone3. april 2025

    Steinar Arnesen: – Etableringa av Norsk Teaterråd var et veldig spennende arbeid!

    Av Karianne Tørnby28. mars 2025
    Akershus teaterråd

    Akershus teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Akershus og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    Fra Bergman til Tullingdal

    Av Karianne Tørnby31. mai 2025

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Karianne Tørnby15. mars 2021
    Copyright © 2025 Akershus Teaterråd

    Skriv inn søkeordet ovenfor og trykk Enter for å søke.