Skogblomsten har i år gjort seg ferdig med enda en produksjon, fundamentet er solid og aktiviteten høg. I år var det Egner sin klassiker «Kardemomme by» som sto på plakaten, og Lørenskog hus var proppende full gjester da Teaternytt gjesta foretillinga. Forventning og glede over gjensynet med et univers, som de aller fleste av oss har et forhold til, bredte seg som et teppe utover i salen før forestillinga starter. Ei lita jente rett ved sida av meg utbryter at hun har gleda seg i flere dager til å komme hit fordi det var så morsomt å være der i fjor, og det forteller meg at Skogblomsten representerer både tradisjon og inspirasjon. Barn og ungdom sang og spilte seg gjennom alle de kjente scenene, og som publikummer blei det et møte igjen den bestemte Tante Sofie og den sindige Tobias i Tårnet – akkurat slik det skal være når Egner settes opp.
I forkant av forestillingene møtte Teaternytt to viktige ildsjeler i Skogblomsten, de sitter i kulissene og passer på alle trådene og trekker i dem ved behov. Roy og Grethe arva teateret i sin tid, og relativt ukjente med hvordan et teater driftes satte de i gang med arbeidet og så måtte erfaringene komme underveis – på godt og vondt. Hvem har ikke erfart at kulisser kan bygges for store, eller i Roy sitt tilfelle; akkurat så store at en med nød og neppe fikk lirka dem ut av verkstedet. Men med erfaringene kom også kunnskapen og i dag er det en et velfungerende maskineri som er i aksjon når forestillinger settes opp. I bunnen av maskineriet er det et godt fundament, som igjen speiles i all aktivitet. Teaternytt har det siste halvåret skrevet om inkludering i teaterfeltet og lurer på hvordan dette skjer i praksis hos Skogblomsten. Ryktet forteller at de gjør gode grep for å få til god inkludering, og kanskje det er noen gode tips å hente for flere?
-Vi ble utfordret for noen år siden da instruktøren ønsket å bruke en mørk skuespiller i rollen som Pippi. Vi lurte på hvordan det skulle gå til, men argumentet var at skuespilleren hadde den nødvendige energien for rollen og det ble det slik. Og det var helt riktig, og det ble en helt perfekt Pippi. Etter det har vi vært fargeblinde!
Skogblomsten er del av en større organisasjon som heter JUBA, som tilbyr mange ulike aktiviteter for barn og unge, der teateret er ett av dem. Organisasjonen kjennetegnes ved at den er 100% rusfri, noe som er en del av grunnlaget de bygger aktivitetene sin på. Dette er de veldig tydelige på:
-Dette er en grunnpillar, ingen voksne drikker alkohol på våre arrangement. Dette skaper trygghet for barna, og trygge voksne som en kan stole på. Vi vet ikke hvilke erfaringer barn har med seg fra før, men når vi arrangerer skal barna være 100% trygge hos oss.
Og kanskje det er med på å inkludere flere barn og familiene deres? Et alkoholfritt lavterskeltilbud kan gjøre at for eksempel barn med muslimsk bakgrunn enklere får bli en del av aktiviteten, eller barn som av en eller annen grunn er ekstra sårbare. Skogblomsten samarbeider også med blant Flyktningkontoret og Frelsesarmeen, slik at en kan invitere sårbare grupper til forestilling der familier får gratis billetter og transport. En tenker kanskje ikke så mye over dette i en travel teaterhverdag, fordi fokuset er gjerne å få solgt mange nok billetter slik at kostnadshjulet ikke stopper opp. Men med økende fattigdom er det stadig flere som ikke har råd til å prioritere å reise på teater, eller andre kulturtilbud. Roy og Grethe tenker på dem, som en del av av organisasjonens filosofi om å være en venn, være åpen, være nysgjerrig og være seg sjøl. Dette er nestekjærlighet i praksis, det. Og på den måten er både aktører og publikum omfavna i en inkluderingspraksis, som skaper positive ringvirkninger i et lokalsamfunn. Lørenskog har sin egen, unike blomst i hagen sin.
Les mer om inkludering:
Sjiraffen kultursenter i Trondheim har i ei årrekke drevet et aktivt inkluderingsarbeid blant mennesker med nedsatt funksjonsevne. Mottoet er at «alle skal med!», og dramapedagog Ragnhild Arntsen mener at inkludering er nødvendig for integrering. Les mer om dem her!
Henrik Thoresen har spesialkompetanse som skuespiller på fire hjul. I Nittedal Teater har han fått mulighet til å utfolde seg sjøl med en funksjonsnedsettelse. Les mer om ham her!