Viken TeaterradViken Teaterrad
    Facebook Twitter Instagram
    Viken Teaterrad Viken Teaterrad
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Viken teaterråd
    • Abonner
      • Nyhetsbrev
    • Skribenter
    • Annonser
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Leder
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    Viken TeaterradViken Teaterrad
    Home»Portrett»Skogblomsten på Lørenskog: – Vi er blitt fargeblinde!
    Portrett

    Skogblomsten på Lørenskog: – Vi er blitt fargeblinde!

    Karianne TørnbyAv Karianne Tørnby24. januar 2023Ingen kommentarer4 Mins Read

    Skogblomsten har i år gjort seg ferdig med enda en produksjon, fundamentet er solid og aktiviteten høg. I år var det Egner sin klassiker «Kardemomme by» som sto på plakaten, og Lørenskog hus var proppende full gjester da Teaternytt gjesta foretillinga. Forventning og glede over gjensynet med et univers, som de aller fleste av oss har et forhold til, bredte seg som et teppe utover i salen før forestillinga starter. Ei lita jente rett ved sida av meg utbryter at hun har gleda seg i flere dager til å komme hit fordi det var så morsomt å være der i fjor, og det forteller meg at Skogblomsten representerer både tradisjon og inspirasjon. Barn og ungdom sang og spilte seg gjennom alle de kjente scenene, og som publikummer blei det et møte igjen den bestemte Tante Sofie og den sindige Tobias i Tårnet – akkurat slik det skal være når Egner settes opp.

    Pippi Langstrømpe må ha den riktige energien!

    I forkant av forestillingene møtte Teaternytt to viktige ildsjeler i Skogblomsten, de sitter i kulissene og passer på alle trådene og trekker i dem ved behov. Roy og Grethe arva teateret i sin tid, og relativt ukjente med hvordan et teater driftes satte de i gang med arbeidet og så måtte erfaringene komme underveis – på godt og vondt. Hvem har ikke erfart at kulisser kan bygges for store, eller i Roy sitt tilfelle; akkurat så store at en med nød og neppe fikk lirka dem ut av verkstedet. Men med erfaringene kom også kunnskapen og i dag er det en et velfungerende maskineri som er i aksjon når forestillinger settes opp. I bunnen av maskineriet er det et godt fundament, som igjen speiles i all aktivitet. Teaternytt har det siste halvåret skrevet om inkludering i teaterfeltet og lurer på hvordan dette skjer i praksis hos Skogblomsten. Ryktet forteller at de gjør gode grep for å få til god inkludering, og kanskje det er noen gode tips å hente for flere?

    -Vi ble utfordret for noen år siden da instruktøren ønsket å bruke en mørk skuespiller i rollen som Pippi. Vi lurte på hvordan det skulle gå til, men argumentet var at skuespilleren hadde den nødvendige energien for rollen og det ble det slik. Og det var helt riktig, og det ble en helt perfekt Pippi. Etter det har vi vært fargeblinde! 

    Skogblomsten er del av en større organisasjon som heter JUBA, som tilbyr mange ulike aktiviteter for barn og unge, der teateret er ett av dem. Organisasjonen kjennetegnes ved at den er 100% rusfri, noe som er en del av grunnlaget de bygger aktivitetene sin på. Dette er de veldig tydelige på:

    Fra Løvenes konge

    -Dette er en grunnpillar, ingen voksne drikker alkohol på våre arrangement. Dette skaper trygghet for barna, og trygge voksne som en kan stole på. Vi vet ikke hvilke erfaringer barn har med seg fra før, men når vi arrangerer skal barna være 100% trygge hos oss. 

    Og kanskje det er med på å inkludere flere barn og familiene deres? Et alkoholfritt lavterskeltilbud kan gjøre at for eksempel barn med muslimsk bakgrunn enklere får bli en del av aktiviteten, eller barn som av en eller annen grunn er ekstra sårbare. Skogblomsten samarbeider også med blant Flyktningkontoret og Frelsesarmeen, slik at en kan invitere sårbare grupper til forestilling der familier får gratis billetter og transport. En tenker kanskje ikke så mye over dette i en travel teaterhverdag, fordi fokuset er gjerne å få solgt mange nok billetter slik at kostnadshjulet ikke stopper opp. Men med økende fattigdom er det stadig flere som ikke har råd til å prioritere å reise på teater, eller andre kulturtilbud. Roy og Grethe tenker på dem, som en del av av organisasjonens filosofi om å være en venn, være åpen, være nysgjerrig og være seg sjøl. Dette er nestekjærlighet i praksis, det. Og på den måten er både aktører og publikum omfavna i en inkluderingspraksis, som skaper positive ringvirkninger i et lokalsamfunn. Lørenskog har sin egen, unike blomst i hagen sin.

    Les mer om inkludering: 

    Sjiraffen kultursenter i Trondheim har i ei årrekke drevet et aktivt inkluderingsarbeid blant mennesker med nedsatt funksjonsevne. Mottoet er at «alle skal med!», og dramapedagog Ragnhild Arntsen mener at inkludering er nødvendig for integrering. Les mer om dem her! 

    Henrik Thoresen har spesialkompetanse som skuespiller på fire hjul. I Nittedal Teater har han fått mulighet til å utfolde seg sjøl med en funksjonsnedsettelse. Les mer om ham her! 

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Karianne Tørnby

    Related Posts

    Spesialkompetanse som skuespiller på fire hjul!

    29. november 2022

    Hvordan Husebyspelene oppsto, og hvilken speltradisjon de er en del av

    29. november 2022

    Lokal revy i narrens tegn! Sett gjennom Nesrevyen

    8. november 2022

    Comments are closed.

    Søk
    Leder

    Redaktør: Hvorfor anmelder vi nå teaterforestillinger?

    Av Karianne Tørnby19. mai 2022

    …

    Hvorfor er vi opptatt av hva amatørteateret spiller?

    Av Tone12. mai 2022

    …

    Redaktør: Mye optimisme å finne i feltet

    Av Karianne Tørnby23. november 2021

    …

    Teaternytt er et aktuelt magasin for amatørteaterfeltet

    Av Tone23. november 2021

    …

    Kommende arrangementer:
    desember

    januar 2023

    februar
    MAN
    TIRS
    ONS
    TORS
    FRE
    LØR
    SØN
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    4
    5
    Aktuelle artikler

    Hvordan beregnes lønn til en instruktør i amatørteater?

    Av Tone31. januar 2023

    Har du et teaterstykke i skuffen du vil andre skal sette opp?

    Av Tone31. januar 2023

    Jeg er bekymret for det kulturøkonomiske systemet amatørteater er en del av

    Av Tone26. januar 2023

    Skogblomsten på Lørenskog: – Vi er blitt fargeblinde!

    Av Karianne Tørnby24. januar 2023
    Om

    VIKEN TEATERRÅD

    Viken Teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Viken og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    «Hjemme hos» Trine Skei Grande

    Av Trine9. februar 2021

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Trine15. mars 2021
    Bilder
    #7410 No Justice No Peace
    #7406 No Justice No Peace
    #7402 No Justice No Peace
    #7399 No Justice No Peace
    #7387 No Justice No Peace
    #7386 No Justice No Peace
    #7370 No Justice No Peace
    #7361 No Justice No Peace
    #7358 No Justice No Peace
    #7354 No Justice No Peace
    #7339 No Justice No Peace
    #7331 No Justice No Peace
    Copyright © 2021 Viken Teaterråd. Webdesign: Medievekst AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.