I tiden før sommeren er temaene i TEATERNYTT hvilken funksjon teater har i seg selv i samfunnet vårt. Amatørteaterfeltet tilegnes samfunnsoppdrag gjennom støtteordninger, bevilgninger, ressurssentre, dagens fellesgoder m.m. Hvilke ringvirkninger gir dette for teatergrupper og lokalsamfunn?
Funksjonen til teater i et samfunn har vært grunnleggende stabil helt siden tidenes morgen, mens samfunnsoppdraget vil alltid forskyve seg over tid og sted – hvor vi er, i hvilket århundre, hvilke utfordringer samfunnet har og hvem som har makt. Vi snakker ikke om evig utvikling, men forskyvninger. Vi mister noe og får noe nytt.
Dette er kjerne i faget teatervitenskap. Det er viten om hvordan teater fungerer i diverse samfunnet fra tidenes morgen og på ethvert bebodd sted på kloden. Tid og sted har farget form og innhold på teaterfag som scenografi, tekst, regi, skuespilleri m.m., og på den allmenne rituelle funksjonen teater har i alle samfunn. Japan har et helt annet teater enn oss.
Hvorfor må dere i amatørteaterfeltet vite noe om dette?
Alle som drifter teatergrupper i dag bør være bevisst sin funksjon og eventuelle oppdrag, og hvilken små eller store ringvirkninger det har. Løft blikket, se dere selv i en større sammenheng, bli mindre navlebeskuende, og se verdien i andres arbeid og virke innen teater – over sjangre, egne valg og generasjoner/aldre.