I uke 9 avholdt Nettverket for Regionale Teaterråd digital faguke, noe som viste seg å være et populært tilbud ute i feltet. Mange meldte seg på, og fikk dermed med seg ulike typer kurs som dramaøvelser, lysdesign, scenografi, regi, dramaturgi og manus. Detteer veldig relevant i teaterfeltet, men en deltager viste seg å ha en litt annen bakgrunn. Dansepedagog Nina Grøholt jobber på KGB dans & ballett i Bærum, der hun har ansvar for å produsere danseforestillinger. – Jeg fant ut av flere av disse kursene var veldig relevante også for mitt felt og derfor meldte jeg meg på, forklarer hun med engasjement.
Veiene krysses
Ballettforestillinger har flere krysningspunkter med teaterforestillinger, som for eksempel lysdesign og scenografi. Og når en også jobber med barn, er det viktig å kunne gi god regi til dem, slik at resultatet blir best mulig. – Vier kjent for forestillingene våre, derfor er det viktig å både få bekreftelse og påfyll på at det jeg gjør er riktig, men også fordi jeg trenger å tenke utvikling. Det gagner barna, publikummet og meg. En blir fort litt aleine på ei tue i bransjen min, forteller hun.
Grøholt likte godt at tilbudet var digitalt, da kunne en velge ut kursa som var mest relevante for seg sjøl samt atdet var lite energikrevende. Hun mener faguka var praktisk tilrettelagt ved atdeltagerne fikk tilsendt ei lenke og ved å klikke seg inn på den får en tilgang på kurset. Videre anbefaler hun alle som jobber i detsceniske, enten det er innenfor teater, dans, sang eller andre former for framføringer, om å melde seg på ved neste korsvei. For ingen kan bli utlært i dette feltet, uansett hvilket felt en tilhører.