Teatermidlene i Akershus er en populær ordning, og vi mottok 80 søknader i første søknadsrunde 15.februar i år. Vi forventer også 30 søknader til høsten, og totalt blir det derfor 110 søknader fordelt på en million kroner (altså 11 000 i gjennomsnitt per produksjon). Utdelingssummen vil i år gå ned på grunn av antallet søknader, og valget falt på å kutte jevnt for alle. Pengepotten har ikke økt siden 2010, og de siste årene har vi brukt av fondsmidlene våre for kompensere, og det må vi nok også gjøre igjen til høsten.
En ny trend er at det opprettes og spilles mer voksenteater nå. 20% av søknadene i år var rene voksengrupper. Hvis vi regner med blandede grupper og spel er vi oppe i 30 %. Det høres ikke mye ut, men for å illustrere; for syv år siden utgjorde voksenteater kun fem søknader av 80. På den annen side, i 1980 utgjorde voksengruppene nesten alt av amatørteater, og teater tilhørte som regel skoleundervisningen.
«Utdelingssummen i år vil gå ned på grunn av så mange søknader, og valget falt på kutte jevn for alle. Pengepotten har ikke økt siden 2010.»
Voksenteatrene lever av billettsalg, mens søknadsbunken viser at flere av de største barnegruppene får over 50% (eller mer) inn på medlemsavgifter og ande offentlige midler fra kommuner, stat og tippemidler. Det er ikke noe galt i det, men flere barne- og ungdomsteatrene har ikke mer en 20% i billettinntekter av totalinntekten. Det å drive med aktiviteten for barne- og ungdom faller under offentlig satsning, ansvar og støtte. Tallene på aktører viser at flere ungdom blir værende i teatergruppene, og i flere teatergrupper er ungdommen blitt flere enn antall barn. Det har vi ikke sett før.
Nå dukker det opp farser, voksenkomedier og krim i søknadene fra voksenteatrene igjen. Det er også nytt! En slags retro fra 1980-90. De fleste barne- og ungdomsteatrene spiller de samme musikalene i en runddans og flere er på tredje runde med å plukke opp gamle suksesser. Ved siden av dette skriver en del barne- og ungdomsgrupper egne stykker om aktuelle temaer i tiden, men disse gruppene er i mindretall.
«En ny trend er at det spilles mer voksenteater. 20 % av søknadene i år var rene voksengrupper. «
Noe annet nytt har også skjedd med ledelsen i barne- og ungdomsgrupper både før og etter pandemien; Yngre og utdannede skuespillere tar over administrative ledelse, regi og de pedagogiske stillingene. Det kan sees som et tydelig generasjonsskifte, der de eldre instruktørene bare er inne på regi i de største prosjektene. Honorarutbetalingene i budsjett og regnskap har ikke økt, og det indikerer at profesjonelle ikke har fått økte honorarer de siste ti årene. Flere regnskap viser heller at de har blitt lavere.
Søknadsmengden og variasjonene i type forestillinger trygger Viken Teaterråd på at amatørteater i Akershus er tilbake for fullt etter pandemien. Over mange år har de samme teatergruppene sendt inn søknader, men hvert år kommer det også til noen nye. Vi har gitt et par søkere avslag hvert år fordi de ikke oppfyller kriteriene.
Det er viktig å være oppmerksom på at tendensene i teatermidlene jeg beskriver her går over tid, og trenger ikke gjelde Oslo og omegn – eller resten av landet. Det Viken Teaterråd ikke får tak i er de trendene som skjer i amatørteateret utenfor de som søker teatermidler, eller er medlemmer, hos oss. Det er så ergerlig fordi den kunnskapen er vi ustyrtelig nysgjerrige på!
Helt til slutt; Vi ønsker alle søkere og medlemmer et strålende teaterår for 2024. Takk for alle informasjonen dere gir oss gjennom søknadsbunken.