Hvordan ser amatørteater ut i Vestre, Romerike og Follo i Akershus? Teaternytt ser nærmere på dette fordi det er forskjeller i fylket, uansett hvordan man snur og vender på det. Vestre Akershus betyr geografisk sett Aker og Bærum, og nytt fra 2024 for Asker sin del er det mangler kommunale penger til kultur. Dette er i motsetning til Bærum, som har god økonomi. Det som er felles for begge kommunene er stigende folketall og flere eldre. De siste årene har også begge kommunene ca. 20 % innvandrere, og en av fem av disse er igjen flyktninger.
Teaternytt gjør oppmerksom på at artikkelen er preget av øyet som ser og hvilke signaler Viken Teaterråd fanger opp av det frivillig teaterfelt over tiår.
Det er lange teatertradisjoner i både Asker og Bærum, men hvordan ser teaterkartet der ut i dag? Den økonomiske nedgangen i Asker skyldes kanskje utflyttingen til Kjell Inge Røkke og utfordringene med innlemmelse av flere kommuner fra Buskerud, som trådte i kraft fra 2024. Det er interessant i denne sammenheng å merke seg at Asker kulturskole er en av landets dyreste. Typisk amatørteater i Asker er likevel alle skolerevyene, teater på kulturskolen samt mindre og mellomstore, lokale teatergrupper for barn og voksne.
Den tyske teaterpedagogen Anelene Sett Gjessing (d. 2015) satte spor i flere generasjoner av teaterbarn i Asker gjennom tysk dramapedagogikk. Hennes teaterhånd var langt unna store musikalteateroppsetninger og lå nærmere steinerskolepedagogikken. Dette satte sitt preg på aktiviteten og ikke minst valg av oppsetninger. Det har også vært andre med annerledes bakgrunn og lang fartstid i Asker. Regissør og pedagog Gro Lystad er utdannet fra Lecoq (fransk teaterskole innen fysisk teater) og var i mange år fulltids teaterkonsulent for Akershus Teaterverksted. Andre eksempler er teaterviteren Erik Boschenius samt Cecilie Fangel, som er utdannet ved Statens teaterhøgskole. Unge og nye regissører har også gjerne hatt en annen teaterbakgrunn enn musikalutdannelse. Det er også verdt å merke seg at voksengruppene i Asker spiller mest klassisk teater, som for eksempel teatergruppen Askeraden.
I motsetning til Asker finner man i Bærum de store musikalgruppene, og det er disse som preger amatørteaterfeltet. Bærum har flere, store musikalteaterenheter for barn og unge og ett for voksne. Gruppene drifter egne teaterskoler og kan spille med to rullerende ensembler over flere uker. Interessant nok tilbyr ikke Bærum kulturskole teaterundervisning, men dette henger sammen med at i overgangen fra å være musikkskole til kulturskole på 1990-tallet hadde allerede Bærum Barneteater et veletablert teatertilbud. Bærum har også en dramalinje på Rud.
«Det er verdt å merke seg at voksengruppene i Asker spiller mest klassisk teater, som for eksempel teatergruppen Askeraden.»
De store musikalgruppene i Bærum består av Bærum Barneteater, Stabekk Teater, Sandvika barne- og ungdomsteater, Art Teaterskole, Foreningen Høvik barneteater samt BærMuDa sine tre grupper for voksne, ungdom og mini. De har alle sammen ventelister. Flere av gruppene er etablert av teaterfolk fra institusjonsteatrene, eller fra norsk musikkliv. Ett eksempel på dette er Stabekk Teater, som ble etablert av skuespiller Sigve Bøe, tidligere ansatt skuespiller ved Det Norske Teateret. Flere av teatergruppene i Bærum er det Viken Teaterråd vil kalle rene kulturbedrifter med en omsetning på opp mot tre millioner kroner i året. Teaterskolene deres har mange barn, mellom 200-300. De spiller 1-2 store musikaloppsetninger i året, og flere er aktivt med i kommunens egne arrangementer. Vanligvis leier gruppene inn 1-20 profesjonelle per produksjon, men de fleste av dem har faste teaterpedagoger eller instruktører. Amatørteaterne i Asker og Bærum er flinke og flittige til å søke midler og er av dem som mottar mest kulturmidler fra Frifond, kommunen, fylkeskommunen, momsrefusjon, voksenopplæringsmidler, Gjensidige m.m. Det er tydelig at de er opptatt av å levere gode, klassiske teaterprodukter som publikum kjenner.
Musikalteater for unge kan nok for mange innbyggere oppleves som eksklusivt. Aktiviteten er gjerne kostbar, sentralisert og spisset – med noen unntak, selvfølgelig. Det er også et fåtall av befolkningen i Bærum som driver med teater, mens mange er publikummere. Hovedgruppene har mange øvelser og forestillinger, mens aktivteten kan være noe mindre for teaterskoleelevene, selv om de er med i hovedproduksjonene. Gruppene er generelt blendahvite, i den forstand det er overvekt av jenter med norsketnisk bakgrunn. Bærum tilbyr et aktivitetskort som brukes av flere unge, og foreldrene er aktive i produksjonsapparatet. Utfordringer med kjøring, mat, utstyr eller andre terskler ordnes for de som trenger det. Gruppene er inkluderende og er opptatt av å skape gode miljøer og sosial trygghet for alle. De har god takhøyde!
Mange av barna er med i 10-11 år, og søsken prioriteres på inntakslistene. Det betyr at alle kjenner alle over tid, og for mange er aktiviteten «livet»; de er dedikerte. Teatergruppene er for både jenter og gutter i alle aldre, der de eldste tar var på de yngre, mens voksne er tilstede bak scenen. Det er viktig å poengtere at dette er en viktig kvalitet for amatørteater og er gjerne mer fraværende innen idrett, dans og musikk. Teatergruppene har stort fokus på sosial aktivtet og ta hverandre på hverandre, og ikke minst; de unger blir tatt på alvor ved å sette opp store produksjoner. Gruppene har lite gjennomtrekk og de fleste er medlemmer i mange år.
Det er trangt om plassen i Bærum, men teatergruppene bruker et helt unikt teaterhus med den nedlagte spesialskolen Emma Hjort. Åtte grupper deler dette huset, der man også kan lagre rekvisitter, kostymer og scenografi. De har også eget verksted og systue. Gruppene kan også ha prøver i den gamle gymsalen med kulisser. Dette er unikt i Akershus! Asker hadde noe av det samme i det gamle bakeriet i sentrum på 80-90-tallet, men det forsvant da Asker skulle bygges om. Det er derimot ikke like trangt i Asker, som er en pendlerkommune med mange gårder og store skoger. Dette på sin side krever mye planleggging og logistikk, for å få sceneplass og øvingslokaler. Rom og scene må bestilles et år i forkant og flere må søke for hvert gjeldende år.
«Gruppene er inkluderende og er opptatt av å skape gode miljøer og sosial trygghet for alle. De har god takhøyde!»
Voksenteatrene blir fattige i relasjon til kulturformidling sammenlignet med barn og unge, og dette har fått for lite fokus . Det finnes dedikerte teaterfolk i Bærum, som spiller i voksengruppene på rundt ti personer. Det spilles som regel klassisk teater, mens farser og revyer er lagt bort for flere tiår siden. Mange av skuespillerne er gjerne med i mange år. Det har kommet til nye spel i Bærum, som ligner på musikaler. Spel var en klar trend på begynnelsen av 2000-tallet, og ble en møteplass for flere av teatergruppene.
Asker har hatt mer lokalt forankret teater, men teaterfeltet i dag er ikke like særpreget og myldrende som før 2000-tallet. Bærum hadde forøvrig tidligere et eget, turnerende pensjonistteater og egne teatergrupper på eldresentrene. Det finnes ikke lenger, men kommunen har i mange år hatt internrevy for ansatte i kommunen.
Bærum kjennetegnes med et sentralisert teater, som ikke følger tettstedene. I Asker er det naturlig ha et teater i sentrum, i nærhet til togstasjonen. Likevel har Asker hatt, og har fremdeles, teatergrupper ute i tettstedene – som for eksempel i Vollen og på Spikkestad. Andre eksempler er Sætre dans -og amatørteater og Zekken teater på Slemmestad. Amatørteaterteateret i Bærum er sentrert i Sandvika, selv om innbyggerne ikke oppfatter det som by. Men de fleste bor innerst i Vestre Bærum, men der finnes det lite lokalt teater, tilrettelagte scener, kulturskoletilbud eller teater tilnyttet skolene på kveldstid. Det poppet derimot i fjor opp en ny teatergruppe lokalt på Rykkin, og det ser vi som et godt tegn!
Under tellingen av teatergruppene i Akershus i fjor høst registrerte vi også for første gang en teatergruppe som i navnet definerte seg som en gruppe for kun voksne. De heter Spikkestad Amatørteater for voksne, og er kanskje en liten markør for en ny vind i seilene for voksenteater? For 40 år siden var det voksenteater som dominerte amatørteaterfeltet, mens teater for unge var knyttet til ungdomsklubber, skolen, kirken og idrettslag – da primært ute i bygdeungdomslagene og som lokallag i Noregs ungdomslag. I dag oppfatter nok mange teater som en ren aktivitet for barn og unge. Et annet paradoks er at det finnes lite teater for unge voksne (19-30 år). Det kan ha sammenheng med at det er få høyskoler og universiteter i Asker og Bærum og at alle frigrupper har blitt lagt ned. Handelshøyskolen BI har hatt en sterke og lang revystradisjon siden skolen startet opp, hvor mange studenter deltar.
Skolerevyene er en stor kulturarena for unge mennesker i Asker og Bærum, de er åpne for alle elevene og teller like mange gutter som jenter. De er selvstyrte, og det er skolerevyer på nesten alle de videregående skolene (15 stk.). Det kan være opptil 250 ungdommer med pr. revy, og tilsammen engasjerer det 2000 unge i teateraktivtet og de trekker til seg rundt 10000 publikummere på sin egen alder.Ungdommene i skolerevyene lager teater i sin tid og uten voksne, der de skriver tidsaktuelle tekster med temaer de er opptatt av. De musiserer, synger, danser, koreograferer, komponerer, sminker, syr, maler, bygger, styrer lyd og lys – og ikke minst; de sitter i styrer som revysjefer og gruppeledere. Skolerevyene i Asker og Bærum har et høyt faglig nivå, og de konkurrerer, men selv om presset er stort skaper de unike skolemiljøer på skolene sine.
Bærum og Asker kommune tilbyr aktivitetskort for unge, som gir rabatter på kulturaktiviteter. Teater for barn har utvikla seg til å bli bedrifter med ansatte pedagoger. Prisene kan variere, noen ligger helt opp til 2500-3000 kroner i halvåret med gjennomsnitt to produksjoner i året, mens andre steder betaler man 500 kroner. Innen voksenteater ligger medlemsprisen helt nede i 300 kroner året, og slik har det vært i 30 år.
«Skolerevyene i Asker og Bærum har et høyt faglig nivå, og de konkurrerer, men selvom presset er stort skaper de unike skolemiljøer på skolene sine.»
Hva er typiske teatertrender for Asker og Bærum? Generelt har barne-og ungdomsteatrene vært satsningsområdet, men samtidig sliter gruppene med økte kostnader – det er usikre rammebetingelser, dyr drift og leie. Profesjonalisering koster. Alle gruppene mottar kommunale driftsmidler, men det meste går til barn og unge, og baksiden av dette er større avhengighet av offentlig støtte. Billettinntekter alene dekker ikke lenger utgiftene, og løsningen blir å sette opp kjente stykker for å styrke billettsalget – samt en haug med søknader.
Asker og Bærum har heller aldri spilt samme type teater, og det har rett og slett sammenheng med hvem de kunstneriske ansvarlige har vært og hva kommunen har tilrettelagt for. I Asker har de opp gjennom årene satt opp figurteater, fysisk teater, selvskrevet moderne teater og vandrespel. Akershus Teaterverksted hadde kontor der og frigrupper og amatørteater jobbet sammen, mens i Bærum forsvant frigruppene fra miljøet. New International Encounter (NIE) er fra Asker og er en av Norges viktigste internasjonale frigrupper på 2000-tallet. Tidligere leder av interesseorganisasjonen for figurteater i Norge (UNIMA Norge) og Norsk Skuespillerforbundet er en figurteatermann fra «Levende dukker» i Asker.
De mest erfarne regissørene i Asker og Bærum har lang regierfaring. Mange pedagoger og instruktører har de siste 20 årene vært nyutdannet skuespillere, men har samtidig lang fartstid i amatørteaterfeltet gjennom oppveksten.
Bærum og Asker har fostret flere, store norske skuespillere og regissører som har gått i amatørteatergruppene eller på dramalinja på Rud, som inkluderer regissørene Kjersti Horn og Peer Arne Øen. Skuespillerne Pål Sverre Hagen, Ine Marie Wilmann og Agnes Kittelsen fra tv-serien Exit gikk på dramalinja på Rud. I tillegg har flere fra amatørteatermiljøet nådd langt innen norsk teater og film, men dette skyldes mest sannsynlig at Asker og Bærum er store og sentrale kommuner enn at amatørteatergrupper og dramalinjen på Rud er bedre enn andre steder i landet.
Noe annet som er interessant er at det er rask utbygging i Asker og Bærum og folketallet stiger derfor også raskt. I 2014 bodde det 58338 innbyggere i Asker og i 2023 hadde det steget til 98430 innbyggere. Det betyr 40000 flere mennesker på ti år. I Bærum steg antallet innbyggere med over 10000 fra 2023 til 2024, fra 118588 til 130722. Men det etableres ikke nye teatergrupper som følger denne befolkningsveksten, slik det skjedde på 1980-90-tallet, da var også veksten også langsommere. Hva kan være grunnen?
Fornebu alene bygges ut for 40000 mennesker. Dette er en drabantby – en ny by utenfor selve bykjernen i Sandvika. På 1990-tallet var det tre teatergrupper her, men i dag er det en teategruppe for barn. Det bygges en hel Obosby her uten helhetlig infrastruktur for fritidsaktiviteter for barn, unge eller voksne. Det finnes riktignok planer for idrett og kultur, men de står ikke i forhold til antall mennesker. En del er riktignok planlagt at skal være på plass etterhvert og ikke i en sårbar oppbyggingsfase, men poenget er at kultur kommer ikke av seg selv, uansett hvor ressursterk befolningen er. På Fornebu kan man se de samme problemene som i alle andre drabantbyer med rask vekst. Det er kulturen som er limet når identiteten mangler. Det samme skjer også på Jessheim, der høyhusene spretter opp som gresset rundt togstasjonen. Hvor blir nyetableringer av teatergrupper av?
«Kultur kommer ikke av seg selv, uansett hvor ressursterk befolkningen er. Det er kulturen som er limet når identiteten mangler. »
De store musikalene dominerer i Bærum, men det finnes noen teatergrupper som er annerledes, slik som Grav litteratur- og teatergruppe. De lager klassisk teater for barn, som faller inn under Ingeborg Refling Hagens suttungbevegelse fra Hamar. Voksengruppen Rykte er et annet eksempel; de spiller som regel egne teaterstykker og bruker gjerne filmeffekter. Askeraden og Bærum Teaterselskap spiller på sin side ofte klassikere i små ensembler ogpå mindre scener. De er en form for etterlevning av litterære teaterselskap for borgerskapet. Når det gjelder mangfol har Bærum også Dissimillis, som er helt unike i både Norge og i utlandet på å lage teater og musikk av unge med Down’s yndrom. Asker hadde tidligere en tilrettlagt teatergruppe med støttekontakter, men disse forsvant med nedleggelsen av Teaterverkstedet på 1990-tallet.
Asker har hatt kulturråd i mange år, og fra 2024 følger Bærum etter med en full stilling. De fleste teatergruppene er enten medlem i Viken Teaterråd, Norsk Amatørteaterforbund eller Frilynt Norge og er dermed godt orientert om ordninger og fellesgoder. Teatermiljøene i begge kommunene kjenner hverandre, er stabile og godt etablert. De ha vært gode arbeidsplasser for profesjonelle. Asker og Bærum er to viktige amatørteaterkommuner i Akershus, helt enkelt!