Teater kan forandre mennesker. Vi har alle våre historier om dette fra vårt eget møte med amatørteater. Gode teateropplevelser bruker jeg til å huske på hvorfor jeg egentlig jobber med teater. Alle produksjoner er ulike, men noen er uforglemmelige.
Alle de unike menneskene jeg har møtt
En teaterinstruktør jobber tett på mennesker for å få dem til å mestre og ta utfordringer ut fra seg selv. Ensembler uten groms i mellommenneskelige kommunikasjonen får den enkelte utøver til å yte maks, og ensemblearbeid er grunnlaget for å kunne fortelle godt og ærlig gjennom humor eller alvor. Jeg liker ikke å instruere teater der det ikke er tid til refleksjon, fordypning og nærinstruksjon.
Noen skuespillere har gjort inntrykk på meg utover prestasjon. Et av dem var barn på 8 år som bare hvisket, og som gjennom teater fant ut at det ikke var så skummelt å snakke høyt til andre, eller foran en fullsatt sal. Et annet eksempel var en ungdom som kom med bøyd hode og leverte verdens morsomste revytekst, og vi ba han komme inn med hevet hodet og levere teksten en gang til – i dag lever han av å være tekstforfatter.
Flere av mine skuespillere har mistet sine nærmeste og likevel insistert på å være med på teaterøvelsene og produksjoner, selv om de ikke er på skole eller jobb. Jeg hentet hver fredag i to år en jente med skolevegring til teaterøvelser på kulturskolen, og til slutt gikk flere foreldre sammen om å flytte fem jenter over til en bedre skole.
I et tett og sammensveiset ensemble er det rom for store og små utfordring, og i teateret kan de med utfordringer ofte levere mer og bedre hvis de føler trygghet og kan være seg selv.For eksempel lagde en dramaelev et eget drageshow i 1997 ved at jeg tilpasset lærerplanen til han – og ikke omvendt.
Vær den du er ammen med andre
Jeg har ikke inkludert folk i teater med alvorlige psykiske lidelser, tunge diagnoser eller rusproblemer. Men jeg har fulgt opp psykoser, schizofreni og tatt tak i anoreksia og rus. Alle av oss kan ha en tilbakelagt historie, og den skal ikke dømme deg når du prøver å reise deg. Det å ha utfordringer er noe annet, det har vi alle. I min teaterverden kan det å ha «lopper i blodet», eller være mer muntlig språksterke enn skriftlig, være en fordel.
Jeg har opplevd ekskluderende teatergrupper der alle er like, og mangfoldige teatergrupper der alle kommer fra helt forskjellige bakgrunner. Tro, legning, særheter og forskjellig sivil status pleier å gå bra hvis hovedfokus er å være sammen om lidenskapen for teaterfaget, eller en teatersjanger. Vi tok en en tidligere narkoman på 30 år inn i teatergruppa i 1990 etter at tre andre teatergrupper hadde avvist han i det han var ærlig om sin fortid.
Diskusjoner og uenigheter er sunt i et lyttende miljø. I miljødepartementets internrevy ble alle behandlet likt, uansett om revyaktøren var sjef, vaskehjelp eller sekretær. Jeg visste sjelden hvilken tittel de hadde, men jeg kunne gjette avdeling ut fra temavalg i tekstene, gi de med revyerfaring mer ansvar, eller pushe et talent. Det går an å lage revy på alt fra Blåvingesommerfugl til Parisavtalen.
Jeg har fått lov til å drøfte livet
I en teatersal og under prøver er det en hellig pakt mellom aktør og instruktør. Vi går inn i en felles og sårbar boble. Under forestillingene har aktør og publikum forskjellig kjemi og påvirker hverandre. Derfor er ingen teateropplevelse lik, selv om du ser samme stykke flere ganger.
Det er ikke mange steder i hverdagen du diskuterer livet og de store livsspørsmålene om smerte, lidenskap, begjær, kjærlighet og død som i teaterarbeidet. En teaterforestilling kan reflektere over store og små ting gjennom unik tekst, undertekst og det fysiske språket. Vi må forstå dramatiker, tema og roller. Regidrømmen min er å lage et presist teaterbilde, der den rette energien, ordet og stemning beveger eller gir refleksjon. Alle i rommet må være med, både på scenen og i salen. Om bare en svikter forsvinner teatermagien på sekundet.
Barn, unge og voksne som skaper teater sammen kan ha et helt unikt miljø, og teatergrupper som ikke tar vare på alle som er med skapes et dårlig miljø. Det er stor forskjell på å skape teater du er opptatt av, og ikke bare er flink i. I begge typer teateraktivitet kan du få venner for livet, og i min teaterkrets ble det etter hvert både ekteskap og barn.
Jeg drives av å oppleve en liten flik av teatermagien
Jeg hevder at hver tyvende forestilling jeg lager, eller ser, har en unik effekt på mennesker. Det er verdt alle de «dårlige» forestillingene du ser eller er med i. Det rare er at vi beveges forskjellig og dermed har flere forestillinger mer effekt enn de du selv teller. Noen synes hver nye oppsetning de er med på et den beste av alle – og det er bra for oss skeptikere!
Teater kan være unikt for mennesker og jeg håper du er en av de som har opplevd dette på scenen – eller i salen. Teater er møte mellom mennesker, av og til er ubetydelige møter noen ganger livsendrende.