Viken TeaterradViken Teaterrad
    Facebook Twitter Instagram
    Viken Teaterrad Viken Teaterrad
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Viken teaterråd
    • Abonner
      • Nyhetsbrev
    • Skribenter
    • Annonser
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Leder
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    Viken TeaterradViken Teaterrad
    Home»Nasjonalt»Du må jo forstå at…..!
    Nasjonalt

    Du må jo forstå at…..!

    Av Tone Runsjø25. april 2023Updated:26. april 2023Ingen kommentarer4 Mins Read

    Hver gang vi sier «du må jo forstå at…..» er det et signal på at andre ikke alltid kan se sammenhengen uten hjelp.  Jeg sitter i et utvalg for å gi teaterråd til oppussing av en gammel kino til teater, og her opplevde jeg å bli tatt på senga i løsningen i forhold til publikum i rullestol.

    Kommunen vurderte et valg av en kvadratmeter, elektrisk rampe for rullestol i en 1,5 meter trappe med tre trinn, inn fra foajéen til teatersalen. Løsningen så ut i første øyekast til å være både billig, enkel og funksjonell, men under en telefonsamtale med Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon begynte jeg å tenke annerledes:

    • Hvis flere rullestolbrukere skal inn å se forstilling vil det ta kanskje 5-10 minutter å få hver av dem inn i salen og de sperrer for all annen publikumsinnslipp i denne ene av to innganger. Hvor lenge skal innslippet vare? (Her ville jeg håpet noen var villige til å bære meg ut med bare hendene ved brann, om jeg var rullestolbruker.)
    • Hvis tekniker har nøkkelen til rampa har han både før, under visning, i pausen og etter forestilling en del oppgaver. Rullestolbruker vet ikke i utgangspunktet hvem han skal snakke med, hvordan han får tak i ham og når det passer tekniker å hjelpe han inn, eller ut, av salen.
    • Med en lengre gangrampe, uten en tung dør inn til salen, kan en rullestolbruker komme inn og ut når vedkommende ønsker. En går inn sammen med andre som en del av mengde, og en kan også gå på toalettet når en ønsker eller trille ut for å få seg en kaffe i pausen.
    • Inne i et teater skjer det personlig skuespilleroppvarming, omrigg og testing m.m. mens publikum er i foajeen, og det er meningen at ingen skal se dette. Hvis rullestolbruker mister friheten til å komme seg rundt på egenhånd, eller med en dyttende assistent, kan rullestolbrukeren bli sittende fast i salen.
    • Det er noe uheldig at den elektriske rampen og døra bråker.
    • Selv om nøkkelen ble gitt til en brannvakt, og døra er stille og en teppesluse kan dempe lysinnslipp, blir det noe utenkelig å bli lempet ut med elektrisk rampe under forestilling uten at det merkes.
    • Arkitekten i kommuen hadde tegnet et forslag på en lengre u-formet, hellende rampe på ti meter, som er integrert i interiøret. Tanken var at alle publikummere skal bruke rampen og trappen under skulle fjernes.
    • En elektriske rampe er billig i innkjøp og montering, men trenger dyr service hvert år, samt at en trenger et system for nøkler og ansvar.

    For å oppsummere: Inkludering handler ikke alltid om tekniske løsninger, men om frihet og verdighet. Det å få lov å være en naturlig del av helheten. Det er viktig å ikke møte hindringer, men gjennomtenkte og brukervennlige løsninger.

    Å se konsekvensen av de to valgene, fra elektrisk rampe til en større trillerampe, tok en uke å modnes i mitt hodet. Det er det samme som når jeg som teaterinstruktør skal forklare at en 20 cm bakscene skaper store utfordringer for en klassisk teaterforestilling. Samtidig må jeg ha respekt for at til og med musikere ser en hesteskobakscene som et lager for ytterjakker og instrumentkasser. Det er ikke sikkert at de ser fem scenearbeidere og timingen på 5 -20 sekunder på 24 scener med ut og innganger med 40 skuespillere, 100 rekvisitter, to tekniske effekter, tre scenetrekkskift, 20 hurtigskift av kostymer og fire helscene scenografibytter i løpet av to timer. Urverket til magien i en klassisk forestilling skjer i hesteskoen bak teppene og ikke bare med lyd og lys.

    Den praktiske kompetansen følger ikke med ting, ta for eksempel den elektriske rampa. Av og til svelges en kamel, som en 20 cm bakscene eller en elektrisk rampe, i en teatersal. I denne gamle kinoen fra 1960- tallet var det muligheter å få inn en stilig og integrert fellesrampe, men teatersalen får ikke utvide bakscenen fordi kommunen tilfeldigvis ikke eier bygget bak scenen. Det blir heller ingen større inngang bak for å lesse inn og ut kulisser, som gjør at alt sceneutstyret må bæres gjennom salen.

    Jeg får jobbe videre i Viken Teaterråd for flere funksjonelle scener for lokalkulturen i hele Norge. I den pakka kan jeg nå ta med meg lærdommen om publikummere i rullestol.

     

    Les mer: 

    Hvordan står det egentlig til med lokaler for amatørteraterfeltet? Ikke så bra, både når det gjelder øvingslokaler og visningslokaler. En kan også møte på de rareste utfordringer! Les mer her. 

    Inkludering er nødvendig for integrering! Ragnhild Arntsen gjør et stort inkluderingsarbeid i Trondheim med Sjiraffen. Les mer her.

    Henrik i Nittedal Teater har spesialkompetanse som skuespiller på fire hjul. Han har opplevd både inkludering og ekskludering i amatørteaterfeltet. Les mer her.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tone

    Related Posts

    Hvorfor må amatørteater ut å reise, og hvordan gi dem støtte til det?

    6. april 2023

    Ragnhild Arntsen: – Inkludering er nødvendig for integrering

    7. november 2022

    På vei inn, på vei ut og en sukssess til ettertanke – oktober 2022

    16. oktober 2022

    Comments are closed.

    Søk
    Leder

    Alle som drifter teater i dag bør være bevisst sin funksjon

    Av Tone18. april 2023

    …

    Et nytt år med nye temaer er i gang

    Av Tone26. mars 2023

    …

    Redaktør: Hvorfor anmelder vi nå teaterforestillinger?

    Av Karianne Tørnby19. mai 2022

    …

    Hvorfor er vi opptatt av hva amatørteateret spiller?

    Av Tone12. mai 2022

    …

    Kommende arrangementer:
    mai

    juni 2023

    juli
    MAN
    TIRS
    ONS
    TORS
    FRE
    LØR
    SØN
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    1
    2
    Aktuelle artikler

    Vil tippemidlene forandre dagens kulturfelt?

    Av Tone31. mai 2023

    Har vanlig folkeskikk noe for seg for trivsel i din teatergruppe?

    Av Tone29. mai 2023

    Uten tilsyn av Bifrost Hølen Regnbueteater

    Av Karianne Tørnby16. mai 2023

    Virkningen av å få en kulturlov i 2007 og en kulturmelding i 2018 har uteblitt!

    Av Tone10. mai 2023
    Om

    VIKEN TEATERRÅD

    Viken Teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Viken og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    «Hjemme hos» Trine Skei Grande

    Av Trine9. februar 2021

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Trine15. mars 2021
    Bilder
    #7410 No Justice No Peace
    #7406 No Justice No Peace
    #7402 No Justice No Peace
    #7399 No Justice No Peace
    #7387 No Justice No Peace
    #7386 No Justice No Peace
    #7370 No Justice No Peace
    #7361 No Justice No Peace
    #7358 No Justice No Peace
    #7354 No Justice No Peace
    #7339 No Justice No Peace
    #7331 No Justice No Peace
    Copyright © 2021 Viken Teaterråd. Webdesign: Medievekst AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.